Een nieuwe Kuip met allure

(Trouw)

De nieuwe Kuip komt aan de Nieuwe Maas. Rotterdam grijpt de bouw van het

De naam van het gebied klinkt heel groen, maar het ’Stadionpark’ in Rotterdam wordt een grootstedelijke kluwen van infrastructuur en sportvoorzieningen. Apetrots presenteerde het nagenoeg voltallige college van b. en w. gisterochtend in de Kuip een plan om van het wat desolate gebied rondom het huidige Feyenoordstadion een toplocatie te maken. Aanleiding is de bouw van het nieuwe Feyenoordstadion waar in 2017 voor het eerst de bal moet rollen.

De gemeente legt de lat hoog. Projectleider Jan Geuskens trok een vergelijking met het Parque das Naçoês in Lissabon waar de Wereldexpo tien jaar geleden werd gehouden. Het oude industrieterrein onderging een metamorfose en geldt nu als het moderne centrum van de Portugese hoofdstad. Zo moet het Stadionpark niet alleen het zuidelijk deel van Rotterdam definitief bij de noordkant trekken, maar centrumachtige allure krijgen.

„Een ontstellende ambitie”, beaamde scheidend burgemeester Ivo Opstelten. „We zetten hier iets neer voor de eenentwintigste eeuw dat zijn weerga niet zal kennen.”

Dit najaar studeerde het gemeentebestuur op drie voorstellen voor het gebied langs het brede rangeerterrein tussen Rotterdam en Dordrecht, waarlangs de huidige Kuip ligt. Uiteindelijk is gekozen voor een combinatie. Het belangrijkste nieuws voor Feyenoordfans: de nieuwe Kuip (capaciteit 80.000 toeschouwers, met een uitvaarbaar veld –hoe dat precies moet, is nog niet bekend– en een schuifdak) komt aan de Nieuwe Maas, tegenover het eiland van Brienenoord. Er is nog geen architect aangetrokken, maar ook gisteren viel weer diverse malen de Allianz Arena, het nieuwe stadion van Bayern München, als lichtend voorbeeld. Met één groot verschil, benadrukte verantwoordelijk wethouder Lucas Bolsius: „De Allianz Arena ligt ver buiten de stad als een neergedaalde Ufo die heel veel dagen per jaar niet gebruikt wordt. De nieuwe Kuip wordt echt een onderdeel van de stad.”

Het gebied rond het stadion krijgt sport en recreatie als thema. Het Topsportcentrum wordt uitgebreid, er komt een vierhonderd meter lange kunstijsbaan, een sportcampus met allerlei moderne sportvoorzieningen en kantoorruimte voor bedrijven die passen binnen het thema.

De deelgemeenten Feijenoord en IJsselmonde, nu nog van elkaar gescheiden door het spoortracé, worden met elkaar verbonden door het spoor gedeeltelijk te overkappen. Het Stadionpark krijgt een eigen bovengronds intercitystation en wordt aangesloten op het Rotterdamse metronet via een nieuwe cirkellijn. Daardoor krijgt het stadion een snelle verbinding noordwaarts met Kralingen en zijn Erasmusuniversiteit en kantoren, en westwaarts met de Stadshavens die Rotterdams eigen Docklands moeten worden.

Volgens wethouder Baljeu (verkeer) ziet ook het Rijk dat de ringlijn de ontbrekende schakel is in het Rotterdamse metrostelsel. „Dit is een kans om dit project daarin mee te nemen.” De goede openbaarvervoerverbindingen moeten ervoor zorgen dat straks de helft van de voetballiefhebbers met de metro of trein komt. Nu is dat nog een kwart.

Het plan voor het Stadionpark kost ’enkele miljarden’, los van het nieuwe voetbalstadion. De Kuip van het architectenduo Brinkman en Van der Vlugt uit 1936 – een gemeentemonument – blijft staan en krijgt een andere bestemming.

(Trouw)
(Trouw)
Een impressie van het Stadionpark aan de zuidkant van de Nieuwe Maas. Het nieuwe stadion (rechts ervan de huidige Kuip) krijgt een intercity-station en zal ook bereikbaar zijn met de metro. Het noorden van Rotterdam zal door de te ontwikkelen cirkellijn goed bereikbaar zijn. (Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden