De Oscars

Een nare vrouw zal niet snel een Oscar winnen

"The Lego Movie werd ook genegeerd! En Jennifer Aniston! Terwijl Aniston (foto, links) zo onverwacht goed was in het pijnstillersdrama Cake."Beeld ap

Op 22 februari worden de Oscars weer uitgereikt. Maar hoe bemachtig je eigenlijk de belangrijkste filmprijs? Trouw belicht dat in een korte serie. Aflevering 1: de acteurs

Het wordt de witste Oscar-uitreiking sinds jaren. Geen enkele Afro-Amerikaanse acteur werd vorige week genomineerd, zo werd dit weekend op Twitter geklaagd.

En 'The Lego Movie' werd ook genegeerd! En Jennifer Aniston! Terwijl Aniston zo onverwacht goed was in het pijnstillersdrama 'Cake'. Zo goed lelijk ook: vet haar, geen make-up, een stijve rug; rijp voor op zijn minst een nominatie, schreef iedereen bij de première in oktober. En de onvermijdelijke Meryl Streep zat niet eens in de weg, want die gaat alleen maar op voor beste bijrol dit jaar als heks in 'Into the Woods'.

Voorspelbaarste categorie
Maar het liep anders, geen Oscar-nominatie voor Jennifer Aniston. En ook niet voor de Brits-Nigeriaanse David Oyelowo die Martin Luther King speelt in civil rights drama 'Selma'. Verrassend wel die veronachtzaming, omdat de Oscar voor beste acteur in de loop van het bestaan van de nu 87-jaar oude Awards Academy is uitgegroeid tot de voorspelbaarste categorie bij de Oscars. Iets wat vermoedelijk ook met de weinig diverse samenstelling van de 'jury' te maken heeft. De Awards Academy telt zo'n 6000 leden, van wie 94 procent wit is, 77 procent man en 86 procent ouder dan 50, zo meldde The Huffington Post op basis van een onderzoek uit 2012.

Bewezen is dat een acteur zijn kans op een Oscar op drie manieren kan vergroten. Speel je een echt persoon dan heb je sowieso de wind mee. De afgelopen tien jaar ging de Oscar voor beste acteur zeven keer naar een acteur en vijf keer naar een actrice die een beroemdheid speelde, bijvoorbeeld Daniel Day-Lewis als Lincoln en Helen Mirren als Elizabeth II.

Wat ook helpt, is een handicap, speciaal talent of een andersoortige metamorfose die tot de verbeelding sprekende intensieve training vereist. Denk aan Natalie Portman, de balletdanseres in 'Black Swan', of nu Eddie Redmayne die in 'The Theory of Everything' als rolstoelpatiënt en beroemd genie twee streepjes voor heeft.

Vergissingen
Ten derde kan het ook je tijd zijn en dan krijg je een Oscar voor een onopvallende rol in een onopvallend drama, omdat de jury een eerdere vergissing goed wil maken. Zoals Jeff Bridges die in 2009 een Oscar kreeg voor het zeer vergetelijke 'Crazy Heart', omdat hij hem eigenlijk had moeten krijgen voor zijn legendarische rol als 'The Dude' in 'The Big Lebowski'.

In die vergissingen is de Awards Academy overigens ook vrij voorspelbaar. Het is niet per se de beste acteerprestatie die wordt bekroond, film en het personage moeten wel smaakvol en inspirerend blijven; zeker wat de actrices betreft. Een charismatische schurk wil nog wel eens gloriëren, maar een nare vrouw wint niet snel een Oscar.

Gedoodverfd winnares dit jaar is Julianne Moore die genomineerd werd voor haar rol in 'Still Alice', waarin zij een sympathieke taalprofessor speelt die op jonge leeftijd alzheimer krijgt. Met deze rol beconcurreerde Moore zichzelf. Ze speelde dit jaar namelijk ook de (fictieve) hysterische Hollywood-actrice op haar retour Havana Segrand in Cronenbergs 'Maps to the Stars'; een geweldige rol, maar schaamteloos, veel te extreem voor de gedistingeerde Academy. Moore werd voor deze rol niet eens genomineerd.

Jammer is dat zeker, want Moore's Havana Segrand had zo in het rijtje gekund van de mooiste Oscars. Dat zijn niet de perfect geïmiteerde beroemdheden, noch de ingeleefde metamorfoses. Het mooist zijn de onvergetelijke filmpersonages die je niet meer los kan zien van hun vertolker. Tom Hanks als Forrest Gump, Anthony Hopkins als Hannibal Lecter, Diane Keaton als Annie Hall, Frances McDormand als zwangere politieagent Marge in 'Fargo'. In die versmelting, daar zit 'm de magie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden