Een Nano blijft steken in de blubber

„Hij wordt erg goed verkocht”, beweert verkoper Manoj van de showroom in het oosten van Delhi, terwijl hij trots een wit exemplaar van de Tata Nano laat zien. De goedkoopste auto ter wereld, die eerder alleen op bestelling te koop was, staat nu klaar voor verkoop in showrooms in tien Indiase deelstaten. „Het is een populaire auto en veilig ook”, verzekert hij de bezoeker.

Echter, de cijfers liegen niet. Met 5784 verkochte exemplaren in december lijkt de Nano uit zijn diepste dal te zijn geklommen. In november werden er slechts 509 stuks verkocht, het laagste aantal ooit.

De showroom ligt aan de rand van Delhi, aan het laatste metrostation in het noordoosten, vlak voor de grens met buurstaat Uttar Pradesh. Omringd door vervallen flats, hebben alle grote automerken, zoals Hyundai en Ford, luxe showrooms geopend aan de hoofdweg in deze wijk. Met grote ramen, glazen deuren en glimmende auto’s en motors onder spotlichtjes, zouden de showrooms in elk ander land op hun plaats zijn.

„De meeste Nano-eigenaren zijn nieuwe autorijders of hebben hem er als tweede auto erbij gekocht”, zegt Manoj.

Zo ook Himadri Mayank (26) uit Bihar in Oost-India. Zijn vader, een drogist die zijn hele leven een motorfiets heeft gereden, werd twee jaar geleden ingeloot om als een van de eerste Indiërs de Nano te kopen. „Hij voelt zich nog wat onzeker, omdat hij geen auto gewend is, maar is meestal erg blij als hij erin rijdt. We hebben in twee jaar tijd geen enkel probleem gehad.”

Himadri vond eigenlijk dat zijn vader voor 1500 euro extra een betere auto had moeten kopen. „De wegen in Bihar zijn vrij slecht en vaak modderig. De Nano kan dit niet goed aan en we moeten vaak om hulp vragen om uit de modder te komen.”

Motorrijders, zoals Himadri’s vader die vaak met een familie van vier op één motor rijden, had Tata voor ogen als potentiële kopers voor de Nano, maar ze hapten tot nu toe niet toe. Het bedrijf ging ervan uit dat ze vanzelf naar een auto zouden overstappen, als ze een betaalbare optie voorgeschoteld kregen.

Maar volgens het tijdschrift Forbes is een Nano nog altijd drie keer zo duur als een motor, als rekening wordt gehouden met de benzine- en onderhoudskosten. Het tijdschrift citeert een anonieme concurrent, die verklaart waarom motorrijders niet spontaan zijn overgestapt: „Een motor is noodzakelijk, terwijl een auto als luxe wordt gezien. Daarbij moet je begrijpen dat de gemiddelde motorrijder een eenvoudig bestaan leidt, waarschijnlijk op een plek waar een auto niet in de buurt geparkeerd kan worden.”

Het oorspronkelijke verkoopsysteem, waarbij de klant een Nano moest bestellen en volledig vooruitbetalen, bleek niet effectief. Meer dan de helft van de eerste aanmeldingen werden geannuleerd. Veel kopers konden een bedrag van 1700 euro, hoe weinig ook voor een auto, niet in een keer ophoesten. De vader van Himadri nam een lening om het geavanceerde model van 3000 euro te kopen.

Fabrikant Tata heeft de moed nog niet opgegeven, zo blijkt uit een paginagrote advertentie die deze week in de meeste Indiase nationale kranten verscheen. ‘Geen auto ter wereld is groter als het gaat om verrassingen’, is de boodschap. Een verbeterde veiligheidsstandaard, vier jaar garantie, een onderhoudscontract voor 1,50 euro per maand, testritjes die overal in India gemaakt kunnen worden en een uniek financieringssysteem moeten de verkoopcijfers opstuwen.

De Nano is volgens de advertentie nu te koop voor minder dan 3000 roepies (50 euro) per maand. De State Bank of India heeft toegezegd de aankoop te financieren voor 8 procent rente in het eerste jaar, en 10 procent in het tweede en derde jaar.

Mochten de papieren van de koper volgens de bank niet in orde zijn, dan financiert Tata de koop zelf, voor 13,5 procent.

En de afgelegen locatie van de showroom hoeft potentiële klanten niet af te schrikken. „Kent u mensen die geïnteresseerd zijn, vraag ze mij te bellen, dan rij ik de Nano gewoon naar hun huis”, zegt verkoper Manoj enthousiast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden