Een mooie en moeilijke weg

Het schijnt het mooiste stukje snelweg van Nederland te zijn: de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, grotendeels vijfbaans, breed genoeg, zo wordt gezegd, voor de landing van een Boeing.

En rustig, zo merkte ik gisteren weer eens. We reden er nadat de mist was opgetrokken, het was rond het middaguur en de vijfde baan werd nauwelijks gebruikt. Op de vierde rijstrook reed een enkele auto te hard - opvallend vaak een bestelbusje van een bedrijf, tijd is geld, ze winnen toch een paar minuten.

Graag had ik hier in de auto gezeten met Duco Hoogland, het Kamerlid voor de PvdA met verkeer in zijn portefeuille. Zijn partij ging vorige week akkoord met een diepe wens van de VVD om op die prachtige snelweg nu eindelijk altijd 130 te kunnen rijden.

Want dit is dan wel een mooie weg, het is ook een moeilijke weg. Het regent boetes op dit traject, zo lastig is het om het bij 100 te houden. En in de nacht mag 130 op de middelste kilometers weer wel, dat verwart mensen ook.

Barbara Visser van de VVD lichtte vorige week haar ergernis en haar oplossing toe: met een paar geluidsschermen erbij zijn bewoners van de dorpen langs de snelweg beschermd tegen de hinder, zowel qua geluid als qua stikstof.

Met een zelfde soort luchtigheid zei haar partijgenoot Fred Teeven, de oud-staatssecretaris, deze zomer dat de maximumsnelheid op 80- en 100-kilometerwegen omhoog moest. Echt, hij snapte het verhaal van de luchtkwaliteit en het milieu. "Maar het is een drama voor elke automobilist."

Dat drama wilde ik ook weleens door de ogen van een PvdA'er bekijken. Maar Duco Hoogland voelde niet voor een ritje, en eigenlijk had hij ook geen zin om uit te leggen waarom de PvdA zich nu uitspreekt voor het hardere rijden van de VVD.

Op zich werkt de PvdA daar liever niet aan mee, zei hij aan de telefoon, maar zijn partij 'zit er niet geharnast in' en '130 of niet is voor ons geen issue, de snelheid kan naar boven maar ook naar beneden'.

Hij lachte dat 80 in feite de ideale snelheid is. Dat is zelfs tien kilometer minder dan de 90 waarmee zijn partijgenoot Margreeth de Boer twintig jaar geleden het volk verraste. De minister van milieu vond de kerken aan haar zijde, maar stuitte verder op een muur van onwil.

De maximumsnelheid is verhoogd, en die is nu zelfs een Chefsache, de staatssecretaris van verkeer doet de vliegvelden en het spoor, minister Melanie Schultz van Haegen zorgt voor de 130.

Maar wij mochten gisteren niet harder dan 100, het kostte enige moeite, eerlijk is eerlijk, maar de waarschuwingsborden deden hun werk.

Op de terugweg scheurde een Duitser langs op topsnelheid, die had misschien alleen onthouden dat in Nederland 130 de norm is.

De minister en haar VVD zijn daar trots op, de PvdA sluit zich aan. Ik kon het niet helpen, maar ik moest op die A2 toch even denken aan de mensen die verderop in Utrecht wandelden op weg naar Parijs, waar in december een klimaattop wordt gehouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden