Een mix van seks en Sesamstraat

Pop

Miley Cyrus Bangerz Tour **

Voor wie het zich mocht afvragen: ja, Miley Cyrus zong afgelopen zondag in de Ziggo Dome het nummer 'Wrecking ball'. En nee, ze zwierde er niet naakt bij op een sloopbal, zoals in de veelbesproken videoclip. Wat er wél gebeurde? Teveel om op te noemen, want in twee uur tijd ontvouwde het optreden zich als de Villa Kakelbont onder de popconcerten. Maar uiteindelijk bleek de avond in één beeld te vangen: Miley die zich tussen haar benen laat likken door een rood-wit geblokt neppaard.

Bij het betreden zag de Ziggo Dome eruit alsof er een kinderfeestje was voorbereid, met een zaal vol gekleurde ballonnen. Die indruk werd versterkt toen de Amerikaanse op het podium landde via een roze glijbaan in de vorm van een tong en zich liet bijstaan door als pluche beesten verklede dansers.

Maar de illusie van een kinderfuifje werd even later door Cyrus zelf verstoord. Het concert was nog maar een paar minuten oud toen de zangeres de eerste 'motherfuckers' al de zaal had ingeslingerd. En daarna lieten de vele seksueel getinte opmerkingen en bewegingen die de 21-jarige in haar repertoire heeft niet lang meer op zich wachten.

De tegenstelling tussen enerzijds een kinderlijke beeldtaal, compleet met Sesamstraatachtige beesten, en anderzijds de vele seksuele toespelingen bleek het thema van de avond. Daarmee speelde Cyrus handig in op haar belangrijkste doelgroep: tienermeisjes. En het was niet moeilijk om te zien welke rol Cyrus voor haar jeugdige fans speelde: die van de rebelse oudere zus. De adoratie van de jonge fans ging zo ver, dat ze steevast het voorbeeld van de zangeres volgden. Sloeg Cyrus haar danseressen op het achterwerk, dan deden de fans hetzelfde bij hun vriendinnen. En ook aan Cyrus' oproep om elkaar voor het oog van een langs de voorste rijen zwenkende camera een flinke tongzoen te geven, werd prompt giebelend gehoor gegeven.

Temidden van al het visuele geweld kwam de muziek er nogal bekaaid vanaf. En wanneer de aandacht wel even naar de muziek uitging, viel vooral op hoe non-descript Cyrus' mix van pop, rock en dance is.

Interessant was wel de set die Cyrus op een klein podium temidden van het publiek speelde. Bij covers van onder anderen The Cure, The Arctic Monkeys en Dolly Partons 'Jolene' was Cyrus' muzikaliteit evident en maakte de eigenzinnige keuze van de covers nieuwsgierig naar haar toekomstige muzikale ontwikkeling. Maar even later keerde de diva alweer terug naar het hoofdpodium en gingen we weer in de spektakelstand met een Cyrus die op een enorme hotdog over de zaal vloog.

foto paul bergen, ANP

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden