Een miljoen: terecht of niet?

Cultuur Heeft een rockband wel subsidie nodig? Ja, juist goed dat pop gelijkgesteld wordt aan klassieke muziek, klinkt het.

De Staat moet zijn naam maar veranderen in 'De Staatssteun', nu de rockband de komende vier jaar een miljoen euro subsidie krijgt, zeggen critici. De toezegging die de Nijmeegse rockers dinsdag hebben gekregen van het Fonds Podiumkunsten, roept een vraag op: kan de succesvolle band zichzelf niet beter bedruipen dan orkesten en gezelschappen die geen cent meer krijgen?

"Ho, ho", zegt Edwin Angad-Gaur, secretaris-directeur van de vakbond voor musici en acteurs, "de toiletjuffrouw bij een poppodium verdient soms meer dan de popartiest. Het is niet zo dat de jongens van De Staat elke avond naar het Leger des Heils moeten, maar als je naar hun inkomen kijkt, zal je schrikken. Orkestleden verdienen gemiddeld veel meer."

De vakbond liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren met de titel 'Pop, wat levert het op?'. De uitkomst: de afgelopen vier jaar zijn muzikanten méér gaan werken, terwijl ze minder verdienen. Met uitzondering van de Marco Borsato's verdienen de meeste artiesten onder modaal. Angad-Gaur: "Popmuziek is een veredelde hobby geworden, daarom is het extra schrijnend dat het nog niet de status heeft van een subsidiabele kunstvorm."

Het Fonds Podiumkunsten meldt dat de subsidie aan De Staat ook is toegekend voor een project met ouderen, kwaliteitsverbetering en het vergroten van internationale bekendheid. Arjo Klingens, bandmanager van De Staat, noemt de subsidietoekenning een 'unicum', want het gebeurt niet vaak dat popmuzikanten zo veel geld krijgen. "Dat is eigenlijk raar: popmuziek is net als klassieke muziek een volwaardige cultuuruiting."

Henriëtte Post, directeur van het Fonds Podiumkunsten, noemt het idee dat muzikanten zichzelf gemakkelijk kunnen bedruipen 'een mythe'. "Dat bij subsidieverstrekking de dood van de een het brood van de ander is, kan een gevoel van onrechtvaardigheid geven. Maar het is geen rationeel argument. De Staat heeft een goede aanvraag geschreven, doet artistiek onderzoek voor een nieuwe plaat, probeert dingen uit - ze zijn vergelijkbaar met andere subsidiabele gezelschappen."

Dat popmuzikanten niet veel kans maken op een meerjarige subsidie, komt volgens Post doordat weinig bands een langetermijnplanning hebben, anders dan bijvoorbeeld symfonieorkesten. Dat is de vakbond een doorn in het oog. "De regeling is hierdoor slecht toegankelijk voor de popsector. Je kunt je afvragen of het rechtvaardig is dat één act erin slaagt om aan totaal niet passende criteria te doen, terwijl de rest van de sector achterblijft," zegt Angad-Gaur.

De vakbond pleit daarom al jaren voor een aparte subsidieregeling voor popmuziek, maar zonder succes. Angad-Gaur: "Dat het onderscheid tussen hoge en lage cultuur nog steeds bestaat, blijkt wel uit het ontwerp van het subsidiebeleid." Bandmanager Klingens: "In Canada en IJsland heeft popmuziek een volwaardige plaats in het subsidiesysteem. In Nederland is dat nog niet het geval."

Zanger Torre Florim van De Staat zei op 3FM dat hij blij is 'dat erkend wordt dat pop een kunstvorm is die ook geld nodig heeft'. Over de kritiek: "Het is niet zo dat we het geld in onze zak steken en erop gaan zitten. We kunnen nu eindelijk de muzikanten met wie we samenwerken betalen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden