Een middelvinger tegen de kunstbezuinigingen

Staatssecretaris van cultuur Sander Dekker bezuinigde op dans en theater, en schrapte met een pennestreek het Mediafonds dat al 28 jaar films, documentaires en games mogelijk had gemaakt. Dit weekend kreeg hij het als het ware onder de neus gewreven, zoveel dans en film was er op tv.

Het waren de Nederlandse Dansdagen en daarom had 'College Tour' (NTR) vrijdag prima ballerina Igone de Jongh (37) van Het Nationale Ballet te gast. En 'Dance dance dance' ('DDD' van RTL), waarin zij jurylid is, beleefde juist deze zaterdag zijn finale. Ik besloot het allemaal te kijken en me te laten meevoeren.

'DDD' is natuurlijk een mega-show en die reclameblokken zijn niet te harden, maar charme heeft het programma ook. De decors zijn overweldigend, en de deelnemende soapsterren en tv-bekendheden bewegen zo strak en gecontroleerd dat je niet snapt hoe ze dat in een paar maanden konden leren.

Zwemkampioen Inge de Bruijn viel vorige week af, maar de Volendamse finalisten Kees Tol (manager van zangers Nick en Simon) en Simons vrouw Annemarie ('een bang hertje' in het begin) knalden de finale in. Hun rivalen Robin en Buddy, GTST-soapies, wonnen uiteindelijk. De hoofdprijs was een ton euro... voor kinderkankerfonds Kika, ook sympathiek.

In de app waren de shows zelfs in virtual reality te zien alsof je midden in de studio stond. Met de VR-bril op die ik nog van Albert Heijns Dino-actie had, stond ik middenin m'n huiskamer naar links te kijken voor een blik op de meedeinende juryleden, en naar rechts voor de dansers.

Een programma als dit maakt dans bereikbaar. Het wordt een product van een maakproces vol worstelingen en zelfoverwinning. Het wordt waardevol.

Net zo gaat het bij de beste ballerina van het land, Igone de Jongh. Bij 'College Tour' vertelde ze hoe hard ze onder druk moest werken. Het digitale tv-kanaal NPO Cultura had daarna een prachtig portret van haar en choreograaf Hans van Manen. Igone is volgens hem zo groots omdat ze risico's neemt, keihard werkt en 'helemaal niet lieflijk' is. "Ze is een buitengewoon interessant soort wijf", zegt Van Manen dik aangezet. "En wijf vind ik een compliment."

Zij haalt 'het maken' uit haar tenen. Compromisloos, bedoelt hij, puur voor de kunst. En kunst heeft waarde los van nut, geld of populariteit.

Als staatssecretaris Dekker dat nou maar begreep, wreef de VPRO er zaterdagnacht goed in met het programma 'De kunst van het maken'. Het was een eerbetoon aan het Mediafonds dat zoveel origineel filmwerk had gesteund zonder op kijkersaantallen uit te zijn. Presentator Pieter van der Wielen (van 'Nooit Meer Slapen', NPO Radio 1) had verrassende gesprekjes met regisseurs en trapte een nacht vol ontroerende films af. Van twaalf tot zeven uur 's ochtends kon Dekker kijken naar al dat moois dat het gesneuvelde Mediafonds gesubsidieerd had.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden