Een met prijzen overladen natuurtalent

Ze had het vermogen om in één oogopslag, of in een kort 'jaja'-commentaar venijn én geest tegelijk te laten zien of horen. Dat schreef Trouw ooit over Annet Nieuwenhuijzen. Gisteren overleed de gevierde en gelauwerde actrice op 85-jarige leeftijd. Haar overlijden werd bekendgemaakt door theaterhistorica Xandra Knebel, met wie ze in 2012 trouwde. Daarvóór was Nieuwenhuijzen jarenlang de partner van televisiepresentator Kick Stockhuyzen, die in 2009 overleed.

Nieuwenhuijzen was bij het grote publiek vooral bekend door haar rollen in de televisieserie 'Oud geld' (1998-1999) en in de film 'Leedvermaak' (1989), waarvoor ze een Gouden Kalf kreeg. Naast dat Kalf won de actrice zo'n beetje alle prijzen die er op toneelgebied te winnen zijn. Zo kreeg ze tweemaal de Theo d'Or, de hoogste Nederlandse toneelonderscheiding - in 1965 voor haar rol van Lavinia in Eugene O'Neills 'Rouw past Elektra' en tien jaar later voor Shen Teh in Bertolt Brechts 'De goede mens van Sezuan'. Ook was ze een tijdlang in het bezit van de Theo Mann-Bouwmeesterring, die ze in 1980 postuum van Caro van Eyck had gekregen 'voor de zuivere benadering van haar personages'. Ze gaf die ring in 1994 door aan haar collega Anne Wil Blankers.

Nieuwenhuijzen (Utrecht, 1930) studeerde politieke en sociale wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en werd bij toeval ontdekt in een studentenvoorstelling van 'Summer and Smoke' van Tenessee Williams. Zonder ooit op de Toneelschool te hebben gezeten, werd ze beroepsactrice en debuteerde in 1953 bij de Haagse Comedie, de voorloper van Het Nationale Toneel. Ze speelde vervolgens bij alle belangrijke Nederlandse gezelschappen zoals Het Rotterdams Toneel, Globe, het Publiekstheater en Toneelgroep Amsterdam.

"Toneel blijft onzekerheid", zei ze in 2005 in deze krant. "Of je tijdens een voorstelling gaat 'zweven' overkomt je, heeft niks te maken met of je al dan niet goed hebt gegeten. Elke avond is van zoveel factoren afhankelijk, want je bent nooit alleen: je hebt te maken met je medespelers, met je personage, met jezelf, met de zaal. Dat onzekere is het spannende en dat zal altijd blijven."

Van een afscheidsvoorstelling wilde Nieuwenhuijzen niets weten. "Zodra de lusten niet meer opwegen tegen de lasten hou ik op", zei ze in hetzelfde interview. Dat moest ze om gezondheidsredenen jaren geleden doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden