Een lunchbox vol met zorgen

De vrouwenportretten uit India en Chili die tijdens World Cinema Amsterdam te zien zijn, zouden als voorbeeld kunnen gelden voor westerse regisseurs.

Actrices van middelbare leeftijd hebben het niet makkelijk. Susan Sarandon (66) beklaagde zich in deze krant onlangs nog over de weinige hoofdrollen voor vrouwen van haar leeftijd, en dat die schaarse rollen dan ook nog eens worden weggekaapt door Meryl Streep (64). Nu worden er heus wel mooie films over ouderen gemaakt, maar die gaan meestal over koppels, denk aan Michael Haneke's bejubelde 'Amour' of - van eigen bodem - de ontroerende documentaire over het kunstenaarsechtpaar Lataster, 'Niet Zonder Jou'.

Hoe anders gaat de Chileense regisseur Sebastián Lelio te werk in zijn prachtfilm 'Gloria', een van de acht competitiefilms die tijdens World Cinema Amsterdam kans maken op jury- en/of publieksprijs. Lelio stelt scherp op een vrouwenleven in de Chileense hoofdstad Santiago, en doet dat zo subtiel en los van alle clichés, dat je zijn 58-jarige titelheldin al snel in je hart sluit.

Gloria is gescheiden en zorgt voor zichzelf nu haar volwassen kinderen het druk hebben met hun eigen levens. Gloria is, zoals dat heet, in goeden doen. Ze heeft een baan, een auto, een appartement en een huishoudster. 's Avonds gaat ze uit dansen en wordt ze het hof gemaakt door een oudere heer die haar bemint en liefdesgedichten voorleest, maar die niet los kan komen van zijn ex-vrouw. Het verstikt het prille geluk.

'Gloria' is het portret van een vrouw die steeds wordt teruggeworpen op zichzelf, op haar eigen gedachten, dromen en verlangens, en die tegen de klippen op blijft dansen en meezingen met evergreens uit de jaren zeventig en tachtig. Het is een knappe karakterstudie, waarvoor Paulina Garcia met grote uilenbril op de neus, en gezegend met de droogkomische allure van Buster Keaton, op de Berlinale werd uitgeroepen tot beste actrice.

Al even verrassend is het portret van de Indiase huisvrouw in 'The Lunchbox', waarmee World Cinema Amsterdam vanavond opent. Ila is een stuk jonger dan Gloria, maar ook hunkerend naar gezelschap. De aandacht van haar man probeert ze terug te winnen door in haar kleine keukentje de lekkerste lunch te bereiden. Regisseur Ritesh Batra zet hierbij een typisch Indiaas fenomeen in de schijnwerpers. De geurige, warme gerechtjes worden verdeeld in metalen bakjes, opgestapeld, vastgeklemd en opgehaald door een koerier (dabbawala) die de lunchbox (dabba) aflevert bij de echtgenoot op kantoor, die in de kantine zijn eigen warme lunch verorbert.

Het is een geroemd, waterdicht Indiaas lunchsysteem dat al studieobject was van Harvard (Mumbai telt zo'n vijfduizend lunchkoeriers), maar dat in de film toch even 'fout' loopt. Ila's lunch belandt per ongeluk bij een andere man, met wie ze via de lunchbox een geheime correspondentie begint op handgeschreven briefjes. Voor beiden is het een manier om het hart te luchten. Ze schrijven over alledaagse voorvalletjes, maar ook over hun angsten en zorgen. Uit de lunchboxcorrespondentie ontstaat een delicaat, sociaal drama, sterk verankerd in Mumbai, de Indiase metropool waar we even alleen maar lunchkoeriers zien.

World Cinema Amsterdam

Het festival met nieuwe films uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika vindt t/m 18 augustus plaats in filmtheater Rialto en De Balie. Gratis openluchtvoorstellingen zijn er in het Vondelpark Openluchttheater en op het Marie Heinekenplein. Films uit Jamaica staan centraal tijdens het Caraïbische Weekend. Ook staat het festival stil bij de afschaffing van de slavernij, 150 jaar geleden, met films over Curaçao en Suriname. 'Gloria' en 'The Lunchbox' worden later dit jaar ook uitgebracht in de bioscoop

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden