Een lokale versie van 'The Passion'? Laat dat liever aan professionals over.

Het duurt nog even voordat het te zien is, maar het mediacircus rond het jaarlijkse tv-evenement 'The Passion' is in volle gang. Ook kerkelijk Nederland volgt de happening op de voet. Niet zo gek, want wat de kerken nadrukkelijk niet lukt, daarin slaagt The Passion wel: aandacht krijgen van een jong en seculier publiek. Inderdaad, hoe kan dat? Het is een van de vragen die theologe Mirella Klomp opwerpt in Laetare, tijdschrift voor liturgie en kerkmuziek. Een belangrijke reden voor het succes heeft ze al snel gevonden: dogma's over Jezus' kruisdood uit de kerkelijke traditie zijn niet relevant in het tv-drama. 'Dat de betekenis van het verhaal open gelaten wordt, is een belangrijke factor die maakt dat The Passion in onze ontkerkelijkte samenleving heeft kunnen aanslaan', stelt Klomp.

Aangestoken door het succes van deze showbizz-passie, initiëren sommige kerken een lokale variant van The Passion, inclusief beroemdheden uit de buurt. Klomp, onderzoekster aan de Protestantse Theologische Universiteit, denkt dat de kerken zoiets beter kunnen overlaten aan professionals. Klomp benadert de goedbedoelde activiteiten met de nodige scepsis: 'De mensen voor wie The Passion is bedoeld worden hiermee niet bereikt en de massaliteit van het spektakel is lokaal niet te evenaren'. Ook het niveau baart haar zorgen, hoewel ze haar oordeel keurig verpakt in beleidstaal. 'Een belangrijk aandachtspunt voor gemeenten en parochies is het waarborgen van de kwaliteit, op z'n minst in beeld en geluid: daar hangt veel van af.'

Over muziek en het verlangen naar het hogere rept ook Roger Scruton, conservatief denker uit Groot Brittannië. 'Wat gebeurt er als God ons is ontvallen? En als niemand die lege plek inneemt?', vraagt hij zich af in Filosofie Magazine. Scruton is regelmatig op bezoek in Nederland en laat zich dan vaak ook interviewen. Dit keer is de aanleiding voor de reis zijn nieuwe boek 'Eindeloos verlangen naar het heilige'. Scruton is een fel criticaster van het moderne levensgevoel. Liever grijpt hij terug op de klassieke opvatting waarin het goede, het schone en het ware met elkaar overeen moeten stemmen. Scruton, naast conservatief is hij ook Wagneriaan, haalt de opera's van de meester uit Bayreuth van stal om zijn betoog te illustreren. 'De vraag is of je ondanks die leegte transcendentie kunt ervaren. Dat is wat Wagner probeerde. Hij introduceerde het transcendente perspectief bij gewone mensen - nu ja, gewoon zijn ze niet, niet zoals u en ik, buitengewoon eerder -, zonder te veronderstellen dat er een godheid is die de plek inneemt. Ik denk dat hij daarin slaagde.'

Een interview met een heel ander karakter is te vinden in ZijSpiegel, het blad van de oecumenische vrouwensynode. Aan het woord komt Ineke Lautenbach van Netwerk Mirre, een werkgroep die ooit is ontstaan uit een werkgroep met de naam Potten en Theologie en die vele tientallen lesbische en biseksuele gelovige vrouwen verenigt. Uit haar verhaal blijkt onder meer dat afwijken van de norm onder gelovigen best lastig is. 'Een aantal vrouwen is predikant of ambtsdrager terwijl anderen nooit in een viering komen behalve bij ons', zegt ze over de aangesloten leden.

De doelgroep is breed (Lautenbach: 'Wij zijn katholiek en protestants in alle soorten en maten') toch weten vrouwen uit de blije evangelische stromingen de vrouwenvereniging maar moeilijk te vinden. 'We zien geen mensen uit de pinksterkerken, soms wel uit andere evangelisch-charismatische gemeenten. Eerste-generatie niet-westerse vrouwen zijn ook afwezig.' Er valt nog veel werk te verrichten, stelt Lautenbach, in het dagelijks leven IT'er, projectmanager en uitgever. Ze stipt even de homovijandige opvattingen aan van christenen in Zuid- en Oost-Europa. 'Vaak wordt gedacht dat de emancipatie voltooid is. Nee dus, en daar is nog wel wat tijd voor nodig.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden