Een lint van 4000 foto's door Madrid

Een van de aardigste exposities tijdens het grote internationale fotofestival in Madrid is die van Eberhard Hirsch. De Duitse fotograaf reisde begin jaren zestig door de Spaanse provincies Extremadura en Andalusië, gebieden waar in die tijd geen toerist zich vertoonde.

Het werk van die tijd is nu voor het eerst tentoongesteld: een verkoper van zakdoekjes, ezels met waterkruiken, een stoffig klaslokaal waar het schelle zonlicht via de deuropening naar binnen dringt. De verlegen Hirsch (Duisburg, 1935) voerde tijdens de opening van zijn expositie afgelopen woensdag even het woord. Hij citeerde voor de gelegenheid uit 'De kleine prins': “Het essentiële blijft altijd onzichtbaar.”

Die woorden gelden wellicht voor de fotografie, hoewel het werk van Hirsch in de buurt komt. Zijn foto's van ruim dertig jaar geleden geven onmiskenbaar een impressie van een Spanje dat niet meer bestaat. Het land was en is makkelijk te fotograferen, aldus Hirsch: “De Spanjaarden dragen geen masker, zoals de Duitsers. Ze zijn toegankelijker; je ziet een Spanjaard zoals hij is. Maar daarnaast geldt dat de techniek van fotografie in Noord-Europa veel menselijker is, veel minder kil dan bijvoorbeeld de Spaanse. Fotografie zoals Ed van der Elsken die maakte bestaat hier niet.”

Hirsch' expositie 'Spanje geportretteerd' in het Goethe Instituut is een van de bescheidenste tijdens 'PHotoEspaña'. Het festival vindt dit jaar voor het eerst plaats, en moet een jaarlijks terugkerend evenement worden. Bijna honderd exposities zijn een maand lang te zien, ruim 4000 foto's in totaal, gemaakt door 250 fotografen.

Ook wie de Spaanse hoofdstad maar even bezoekt kan makkelijk een kijkje nemen op PHotoEspaña aangezien de voornaamste tentoonstellingen zich in een lang lint vanaf het station Atocha uitstrekken. Te beginnen in het Koningin Sofiamuseum, dan naar de botanische tuin, het Centrum van Schone Kunsten, het Archeologisch Museum en het Ministerie van Verkeer. Daartussenin liggen vier treinstations, die voor de gelegenheid als expositiezalen zijn ingericht.

De voornaamste trekkers van het officiële gedeelte zijn flinke namen: Duane Michals, Sally Mann, Nan Goldin, Irving Penn, het fotobureau Magnum. Er zit bekend werk tussen: de familieportretten van Mann, de Magnumfoto's van de revolte van 1968. Recentere fotografie is van Goldin: 'Naples. Ten Years after', over haar bezoek aan de Italiaanse stad in 1996. Een opvallende expositie is ook 'Een zondag in Europa', gemaakt door een collectief van Europese fotografen in alle uithoeken van het continent. Het zijn beelden van Siciliaanse families, het uitgaansleven in Zweden, de toeristen op het strand van Benidorm. Twee grote exposities over de geschiedenis van de fotografie hebben Mexico en Cuba als onder-werp.

Parallel aan PHotoEspaña is ook in 42 Madrileense galeries fotografie te zien, onder de titel 'Festival OFF'. Een foto-marathon, films en etnische muzieknachten op donderdag maken deel van uit van dit bij-festival.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden