Eén lang feestje

Santigold tijdens haar optreden in Paradiso. (FOTO SVEN HOOGERHUIS, ANP) Beeld ANP
Santigold tijdens haar optreden in Paradiso. (FOTO SVEN HOOGERHUIS, ANP)Beeld ANP

Zodra Santigold met danseressen en band opkomt, is het alsof de zaal een dot oestrogeen krijgt toegediend.

Santigold, gezien in Amsterdam, Paradiso op 15/7.

Op de T-shirts die in de hal te koop zijn staat nog haar oude naam: Santogold. Maar nadat juwelier Santo Gold met een rechtszaak dreigde, veranderde de Amerikaanse zangeres en muzikante Santi White onlangs haar artiestennaam, zodat ze afgelopen woensdag het elektronische muziekfestival 5 Days Off aftrapte onder de naam Santigold.

Aan haar muziek is intussen gelukkig niets veranderd, want die blijkt bij haar uitverkochte show in Paradiso nog steeds als een frisse bries door de popwereld te waaien. De muzikante die, geïnspireerd door het werk van rapper P. Diddy, besloot haar baan als A & R-manager op te geven om zich geheel op haar eigen muzikale carrière te storten, scharrelt voor haar sound als een onbevangen kind door de popgeschiedenis. Jaren tachtig pop, hiphop, reggae, electro en rock, je kan het zo gek niet bedenken of Santigold gaat er mee aan de haal.

Haar grootste kracht is daarbij dat haar crossovers nooit gekunsteld,maar steeds spontaan en vanzelfsprekend klinken. Het ene moment doen haar songs aan de spetterende highlife-muziek van West-Afrika denken, het volgende moment ben je beland in de broeierige dub-klanken van de Cariben. En net als je denkt dat je weet waar Santigold de mosterd haalt, gooit ze een Cure-cover in de strijd, of een opgewekt popdeuntje dat zo uit de koker van Blondie zou kunnen komen.

Santigold wordt vaak in één adem genoemd met rapster M.I.A. uit Sri Lanka, maar die vergelijking blijkt in Amsterdam geen stand te houden. Want in vergelijking met de strakke rap van M.I.A. is de muziek van Santigold veelzijdiger en vriendelijker. Zodra Santigold met haar driekoppige band en twee stoere danseressen het podium betreedt, is het alsof de zaal een dot oestrogeen krijgt toegediend. Op haar gouden en van vleugeltjes voorziene sneakers dartelt ze over het podium en al na twee nummer verandert het publiek in een dansende massa. Een kleine vijf kwartier en vele opzwepende songs (’Unstoppable’, ’L.E.S. Artistes’) later is het applaus zo stormachtig dat de zangeres er verlegen van wordt („Jullie maken me nog aan het huilen!”) en moet ze na de hit ’Creator’ zelfs nog een ongeplande toegift spelen om het publiek rustig te krijgen.

Vocaal is Santigold geen hoogvlieger. In Paradiso is goed te horen dat haar stem een tamelijk beperkt bereik heeft en ze meer praatzingt dan echt zingt. Maar dat is dan ook de enige kritische kanttekening die geplaatst kan worden bij een concert dat verder één lang feestje is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden