Een kroonluchter met engel die vriendelijk de champagne schenkt.

De meest besproken presentatie tijdens de Meubelbeurs in Milaan dit jaar zal de Happy Hour Chandelier van het Nederlandse merk MOOOI zijn. Daar voerde een schaars geklede danseres, hangend in een kroonluchter (design: Marcel Wanders) een ongeveer twintig minuten durende dansact uit, waarbij ze vanuit deze oncomfortabele positie, vriendelijk lachend, de glazen van het toegestroomde publiek met champagne vulde. Het publiek was met veel en uitgelaten.

Hoe val je op in een stad die een week lang gonst van design, en waar enorme mensenmassa's zich van beursterrein naar binnenstad begeven om zoveel mogelijk tasjes vol fraai uitgevoerd drukwerk te bemachtigen. De internationale Salone del Mobile is de meubelbeurs der meubelbeurzen, die zich uitstrekt tot diep in de stad, waar de alternatieve presentaties plaatsvinden van ontwerpers en bedrijven.

MOOOI had in ieder geval de noodzaak tot opvallen begrepen, want behalve de gastvrije 'engel' in de kroonluchter, trof het publiek op rustiger momenten een donkere lounge-achtige ruimte aan gevuld met de nieuwste meubels en lampen van dit Nederlandse bedrijf, waarvan ontwerper Marcel Wanders artdirector is. Een lange wand (17x4,5 m), bedekt met een wandsculptuur van bloemen door Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe zorgde voor een spectaculair effect in de duistere ruimte.

MOOOI weet ook internationale ontwerpers aan zich te binden, zoals Ross Lovegrove die de wollige bank Barbarella ontwierp, zo zacht als een schapenvacht. Verder her-introduceerde het bedrijf de grand foulard, met prints van o.a. Wanders en Studio Job. In de lounge waren de drie gastvrouwen gekleed in eenvoudige jurkjes van deze stoffen. De sfeer bij Wanders is zelfverzekerd, en ontspannen, en de toon in de opvallend grote brochure met foto's van Erwin Olaf en Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek is haast vriendschappelijk.

MOOOI bestaat nu enige jaren en gelooft in de toekomst. De flyer van de Happy Hour Chandelier vermeldt: ,,Award winning choreographer Nanine Linning and star designer Marcel Wanders came up with a legendary, innovative concept in the field of hospitality, art and design. While dreaming of the splendour and greatness of the future they started hallucinating of .. .. and flutes of champagne being served by sexy floating angels. Soon after 'Happy Hour Chandelier' was born.'' Het bedrijf is inmiddels bezig een internationaal netwerk van dansende engelen op te zetten, die voor feesten ingehuurd kunnen worden.

Ook Droog Design viel op, maar op een heel andere manier. In een maagdelijk witte installatie van piepschuim (ontworpen door dezelfde Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe) werd het publiek aan het denken gezet over de vraag hoe de waarde van producten bepaald wordt: door materiaal, arbeidskosten, productietijd, eenmaligheid, de naam van de ontwerper? In de rust van deze omgeving kon het hijgerige publiek even afstand nemen van de design marathon, door bijvoorbeeld na te denken over de vraag wat Marcel Wanders' vogelhuisje (in productie bij Droog) hem waard was. Veel geld voor het originele prototype, een behoorlijke prijs voor de in Nederland geproduceerde versie, of een laag prijsje voor de tegenwoordig in Azië geproduceerde versie? De bezoeker kon zijn keuze kenbaar maken op speciaal gedrukte kaartjes en deze naast de producten prikken. Na een aantal dagen zag de maagdelijke installatie er heel anders uit.

Tussen de uitersten van MOOOI en Droog, bevonden zich veel andere presentaties van Nederlands design, zoals van de firma Makkum (nieuw serviesgoed van Hella Jongerius) en Claudy Jongstra. Bij het Duitse bedrijf Vitra was een gloednieuw ontwerp van Hella Jongerius te zien. De bank, nog niet in productie, heeft verschillende kussens, een hoog en een laag deel voor de rug, en een verplaatsbaar kussen aan een van de zijden. Het vulmateriaal is kunststof schuim met polyester wol waardoor de kussens zwaarder zijn dan normaal. Vintage knopen (hout, parelmoer en hoorn) met oranje kruissteek vastgezet geven de bank een typische Jongerius-touch: ongebruikelijk, speels, handgemaakt.

Lopend door Milaan kom je zelfs ontworpen taarten, bonbons, souvenirs en pasta tegen. In de etalage van een luxe banketbakkerij stonden o.a. taarten van Nederlandse ontwerpers als Chris Kabel, Hella Jongerius, Ineke Hans en Marcel Wanders, terwijl Souvenir d'Italie eveneens ontwerpen van een aantal van deze en andere Nederlanders bevatte. Te meten aan dit soort gegevens is Nederlands design nog steeds populair.

De firma Dutch Originals (bekend van replica's van Gispen buismeubels), voor het eerst in Milaan aanwezig, toonde een aantal nieuwe buismeubels van Jan des Bouvrie die helaas het raffinement missen waarmee een ontwerp in gunstige zin op kan vallen in Milaan. Volgend jaar vast geen taart van Des Bouvrie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden