Een korting die te mooi is om waar te zijn en andere trucs: het wemelt van de nepwebshops

Beeld ANP XTRA

Malafide internetwinkels zijn een plaag. Na actie van de Consumentenbond zijn er 850 offline gehaald.

Internet barst ervan: webwinkels die niet te vertrouwen zijn. In Nederland is naar schatting van de Consumentenbond ten minste een op de vijf webshops malafide. De bond inventariseert foute internetwinkels en probeert deze vervolgens offline te halen. Dat lukte onlangs met 850 van zulke shops.

Ze verkopen kleding, schoenen en tassen. Vaak van bekende merken zoals Nike en Adidas en luxemerken als Hugo Boss en Tommy Hilfiger. Het verschil met bonafide verkooppunten: de prijs is veel lager. Oplichting noemt de Consumentenbond het. “Sites bieden iets aan als echt product, terwijl het dat niet is, en verkoop van nepproducten mag niet in Nederland”, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. De zin is al vaak uitgesproken door de Consumentenbond en in geval van onlinewinkelen slaat hij weer de spijker op zijn kop. “Kortingen van 50 of 60 procent, trap er niet in. Je krijgt een nepproduct of helemaal niets.”

Melding

Toch gebeurt het dagelijks dat consumenten iets kopen op een foute webshop. “Mensen laten zich leiden door het verlangen naar een goede deal en verliezen uit het oog dat er risico’s zijn”, legt Spierenburg uit. “Niet iedereen maakt er melding van als het fout gaat, bijvoorbeeld omdat mensen er toch geen vertrouwen in hebben hun geld nog terug te zien. Dat laatste is overigens terecht: die kans is niet groot.”

Volgens de Consumentenbond richten zo’n 25.000 nepwebshops zich op Nederland, tegen de 90.000 bonafide webwinkels die er zijn. De bond verzamelde tweeduizend verdachte webshops en kwam er achter dat het merendeel stond geregistreerd bij slechts vier hostingbedrijven. “Dat was te gemakkelijk om te laten liggen en dus hebben we geprobeerd deze winkels offline te krijgen. Bij 850 webshops is dat gelukt en we hebben goede hoop dat die andere 1150 binnenkort ook op zwart gaan.”

Foute webwinkels zijn een plaag voor consumenten, blijkt ook uit cijfers van het landelijk meldpunt internetoplichting en de politie. Zij ontvingen vorig jaar gemiddeld 105 aangiften van internetoplichting per dag. De gemiddelde schade bedroeg 197 euro per gedupeerde klant. Deze aangiften staan niet allemaal in verband met malafide webshops, maar de politie constateerde wel dat in 2017 het aantal foute webwinkels toenam. De politie pleegde vorig jaar 438 interventies bij webwinkels – tegen slechts 35 in 2016 – waarbij de betaling werd geblokkeerd of de website offline werd gehaald.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden