Een kleine doorbraak: RyanAir-piloten organiseren zich

Beeld Getty Images

Piloten van Ryanair bundelen hun krachten en formuleren collectieve looneisen.

Het gevecht van piloten van luchtvaartmaatschappij Ryanair voor betere arbeidsvoorwaarden duurt voort. Afgelopen week hebben piloten op de Londense basis Stansted en op de basis in Madrid een nieuw voorstel van de directie van de luchtvaartmaatschappij van de hand gewezen. Dat kan worden gezien als een kleine doorbraak. Het is namelijk voor het eerst dat de piloten van de Ierse prijsvechter gezamenlijk op durven te staan tegen hun werkgever en een voorstel van de hand wijzen.

Ook nieuw is dat zij hiervoor hun krachten hebben gebundeld op Europees niveau. De 4000 piloten van Ryanair zijn gestationeerd op maar liefst 85 verschillende bases. Dat maakt gezamenlijk optrekken lastig. Zeker aangezien in het verleden is gebleken dat Ryanair betrokkenheid van het personeel bij een vakbond en het onderling verenigen van piloten niet toejuicht.

Zestig bases

De Europese medewerkersraad, zoals het nieuwe overlegorgaan wordt genoemd, is mede daarom getrapt opgebouwd. Per basis is een persoon aangewezen die de andere piloten vertegenwoordigt. Vervolgens wordt er in subgroepen overlegd. Zo zit Nederland samen met vertegenwoordigers van bases uit België, Duitsland en Zweden in een overleggroep. Volgens een ingewijde hebben intussen ruim 60 bases zich achter een collectieve eis voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor piloten gesteld. Alleen bases in enkele Oost-Europese landen hebben nog geen ja gezegd.

Pilotenvakbonden in landen waar de piloten zijn gestationeerd, evenals de European Cockpit Association, scharen zich intussen achter dit in hun ogen broodnodige Europese piloteninitiatief. Het wordt als de meest hoopvolle ontwikkeling gezien in jaren, die wellicht de ontstane status quo kan doorbreken, waarbij de werkgever oplegt en de werknemer slechts kan accepteren.

De actualiteit, waarbij Ryanair afgelopen maand in Europa honderden vluchten moest annuleren, omdat er onvoldoende piloten waren om de vluchten uit te voeren, speelt de zich nu organiserende piloten wellicht in de kaart. Door de relatief slechte en onzekere werkomstandigheden - een deel van de piloten werkt op freelancebasis - is het verloop onder Ryanairpiloten groot. Afgelopen jaar zouden er volgens de Ierse pilotenvakbond zelfs zevenhonderd piloten zijn vertrokken. Zij kiezen voor maatschappijen met betere arbeidsvoorwaarden. Ryanair houdt het zelf op 260 piloten, maar feit blijft dat er een tekort is. Veel nieuwe piloten lijken zich vooralsnog niet te melden. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden