Review

Een klein, klein steigerend paardje

Jacob Vis heeft een paar memorabele thrillers geschreven die meermalen werden genomineerd voor de Gouden Strop. Maar zijn laatste, 'De Muur,' is helaas niet zijn beste, een beetje een teleurstelling na het voorafgaande uitstekende 'Brains'.

Het kan natuurlijk ook zijn omdat het een opdracht is: hij schreef het voor het waterschap Groot Salland als geschenkboek bij de oplevering van de waterkering Kampen/Midden. Die kering bestaat in boek en werkelijkheid voor een belangrijk deel uit de oude stadsmuur. We hebben dus te maken met een mengeling van feiten en fictie en in dat genre schuilen vele gevaren. In de roman gaat het om een erfenis van vele tientallen miljoenen, die alleen zal worden uitgekeerd als de muur valt. De weduwe die hoopt te erven roept vakkundige hulp in en ensceneert een heel waterballet, maar de climax valt haar koud op het lijf. Ondanks alle sensatie is het een wat bleek en weinig spannend boek.

Lievers & Oyen schreven 'De dokter, de Dood en zijn Minnares'. Het boek speelt in een ziekenhuis en er vallen dooien die niet moeten vallen. De intrige is scharminkelig en wordt gevat in een allerbelabberdste stijl. Een voorbeeld, dat de inleiding moet vormen tot een seksscène. ,,Ergens ver weg in de onbekende diepte van zijn gemoed, begon nu toch ook een steigerend paard zich op te maken voor de paringsdaad.' Dus ergens diep in zijn lichaam zit zijn gemoed en diep in dat gemoed staat een paard te steigeren. Dat moet dan wel een klein, klein, klein, klein paardje zijn. Zou ik niet te veel van verwachten, als vrouw zijnde. Maar wat zien ik? Die Lievers is maar liefst taalfilosoof en hij schrijft in de Revisor en in de NRC. Hoelang zouden ze met zijn tweetjes aan dat boekje gewerkt hebben? Een kort weekendje?

Ik kan het ook niet helpen dat de Nederlandse oogst schamel is. In 'Eigen Recht' van Paul Koetsier wordt oud onrecht gewroken. Dat is een van de basis-recepten van het thriller-wezen. Maar wanneer een van de advocaten bij het zien van de nieuwe, beeldschone stagiaire, die nog geen dag op kantoor is, zegt: 'Je komt me bekend voor' is het natuurlijk niet de bedoeling dat je als lezer onmiddellijk lont ruikt en het hele schema doorziet. Nee, laten we eerlijk zijn, niet het hele schema: er zit een kleine verrassing aan het eind. maar die kan het barokke verhaal met zijn babbelzuchtige dialogen niet redden.

Tot mijn grote vreugde is 'The Scar' van China Miéville, een van de grote romans van de hedendaagse literatuur, in het Nederlands verschenen onder de titel 'Armada'. Lees dit in alle opzichten fantastische boek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden