Een kerk die niet klakkeloos in God gelooft, daarvan moest hij beslist meer weten

Een tijdje geleden hingen op de NS-stations posters met teksten als 'Mijn God dwingt me tot niets', 'Mijn God is een superoptimist' en 'Mijn God trouwt ook homo's'. Het was een postercampagne van de remonstrantse broederschap. Op deze manier hoopte het kleine en sterk vergrijsde vrijzinnige kerkgenootschap nieuwe leden ('vrienden') te werven.

De actie, die bij de start nogal wat stof deed opwaaien omdat de NS de posters weigerden vanwege de religieuze lading, heeft in ieder geval één nieuwe remonstrant opgeleverd: Paul Brussee uit Alkmaar. Hij komt aan het woord in Ad Rem, het maandblad van de remonstranten.

De foto bij het stuk toont een intelligent uitziende, wat oudere heer met een hoornen bril - precies zoals je je een remonstrant voorstelt. Jaren geleden, zo schrijft hij, had hij zich laten schrappen uit de registers van de Nederlandse Hervormde Kerk. Omdat hij 'verdronk' in alle dogma's. 'Ik wilde mij niet laten knechten. Ik wilde zelf uitvinden hoe je moet leven.'

Toen hij de posters zag, was Brussees nieuwsgierigheid gewekt. Een kerk die niet klakkeloos in God geloofd, daar moest hij beslist meer van weten. Hij besloot na 30 jaar weer een dienst te bezoeken. 'Wat een verademing', zegt het nieuwe kerklid in een tekst die zich laat lezen als een reclametekst. 'De dienst leek op de diensten uit mijn jeugd, maar alles was net even anders. In de preek hoorde ik geen stelligheden. De predikant liet ons zelf denken. Tijdens de koffie sprak ik met de predikant en twee kerkgangers. Open, toegankelijke, vrije mensen.'

Een nieuw huis is er ook voor joodse studenten in Utrecht. Sinds kort heeft de stad een joods studentenhuis, meldt het Nieuw Israelietisch Weekblad. Op dit moment is er van joods studentenleven vrijwel geen sprake in de Domstad. Dit huis - vijf kamers op een prachtige locatie, net achter de Oude Gracht - moet het begin worden van iets groots. Van de 70.000 studenten in de stad zijn er toch zeker wel driehonderd joods, vermoedt de voorzitter van de orthodox-joodse gemeente van Utrecht. Of het huis past bij het studentenleven van de gemiddelde student, moet nog blijken. De voertaal in het huis is momenteel Hebreeuws en drie studenten komen uit Israël (de andere bewoner is wel in Nederland geboren, een kamer staat nog leeg). Michal, de Nederlandse bewoonster die naar eigen zeggen 'gelukkig' Ivriet spreekt, voorziet een probleem als de laatste huisgenoot ook uit Israël komt. Zij wenst een Nederlander. 'Anders wordt het een Israëlisch in plaats van een joods huis.'

De Waarheidsvriend, weekblad van de gereformeerde bond (een behoudende stroming in de Protestantse Kerk in Nederland), brengt op gezette tijden themabrochures uit. Daarin worden theologische, maatschappelijke en ethische onderwerpen aangesneden waarmee de achterban zit. Recent werd er nagedacht over het huwelijk ('Trouwen of samenwonen?') en het het hiernamaals ('Geloven in hemel en hel').

Dit keer gaat het weer over dood, over begraven en cremeren. Bij een groep vooral behoudende christenen stuit cremeren op grote bezwaren. Voorstanders van crematie onder christenen stellen vaak dat de Bijbel nergens expliciet het cremeren verbiedt. Volgens predikant J. van der Meijden uit Rijssen, de schrijver van het stuk, betekent dit geenszins dat het in de Bijbel om het even is of we kiezen voor begraven of cremeren. 'Verbranden doe je iets wat je kwijt wilt, waar geen hoop meer voor is of waar je geen belang meer aan hecht. Het staat vaak gelijk aan vernietigen.'

Christenen begraven hun doden, vindt hij. 'Begraven spreekt van zorgvuldig toevertrouwen van een overledene aan de schoot van de aarde, met het oog op de dag van de wederkomst van onze Heiland. Daarom danken wij het lichaam van een overledene ook niet af. En verstrooien wij het niet om op te gaan in het Al. Wij vertrouwen het als een zaad in de aarde toe aan God.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden