FilmrecensieThe Wild Goose Lake

Een heerlijke Chinese misdaadfilm met volstrekt eigen humor, ritme en flair

In ‘The Wild Goose Lake’ gaat het om een race tegen de klok. Wie in twee uur de meeste motoren steelt, wint de race. Beeld
In ‘The Wild Goose Lake’ gaat het om een race tegen de klok. Wie in twee uur de meeste motoren steelt, wint de race.Beeld

The Wild Goose Lake
Regie: Diao Yinan
Met Ge Hu, Lun-Mei Kwei, Fan Liao
★★★★☆

Het is niet zo makkelijk om uit te leggen waarom deze droogkomische, maar ook tragikomische Chinese misdaadfilm zo goed is. Het heeft veel te maken met die komische toon: ben je gevoelig voor de plotselinge erupties op de soundtrack, voel je de humor achter de korte observaties van de camera? Zo ja, dan is dit een film om van te ­genieten. Er wordt gespeeld met filmnoirconventies ­– regenachtige ontmoetingen in nachtelijke steegjes, achtervolgingen, gezichten ­gehuld in sigarettenrook, het noodlot – maar ‘The Wild Goose Lake’ doet dat met een volstrekt eigen ritme en flair.

Hoofdpersoon is Zhou Zenong, een bijna-veertiger die in Wuhan, sinds begin dit jaar een wereldberoemde stad, een bendeoorlog probeert te voorkomen. De afspraak is om een race tegen de klok te houden. Wie in de komende twee uur de meeste motoren steelt, wint de race. Maar dit is werk voor jonge honden en hij had er allang mee op moeten houden. Dat deed hij niet en nu loopt ­alles uit de hand. Wanneer hij tijdens de race bij vergissing politieagenten neerschiet, is er geen weg terug. Zijn enige optie is dat zijn voormalige geliefde hem overlevert aan de politie, zodat zij de beloning ontvangt en hun jonge zoontje een beter leven kan geven.

Een ander belangrijk personage, Lui Aiai, lijkt aanvankelijk een tussenpersoon die Zhou langs de overal aanwezige politie naar zijn vrouw moet manoeuvreren. Maar het is al snel duidelijk dat ze een sleutelfiguur is in deze hele zaak. De vraag is alleen: spreekt ze de waarheid of ­bedriegt ze de boel? Wie precies te vertrouwen en wie een verrader is, is een leidmotief in de film.

Tijdens de vele achtervolgingen ontsnapt Zhou herhaaldelijk via slimme trucs aan de politie en rivaliserende bendeleden, iets waar de film zichtbaar plezier aan beleeft. En altijd met dat uitgestreken gezicht. Tegelijk heeft hij iets van een fatalistische berusting over zich. Zhou zit net als de meeste bendeleden gevangen in de misdaad, de enige manier om nog een beetje geld te verdienen. Maar zoals gezegd: hij is er eigenlijk al te oud voor. Hij had al dood moeten zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden