Een groene boot tussen Texel en Den Helder

Eilandbeleving | Texel krijgt een nieuwe veerboot. Een die duurzamer is dan ooit, zegt Cees de Waal, directeur van rederij Teso.

Het piept en schuurt aan boord van de Texelstroom. Aan de buitenkant van de nieuwe veerboot tussen Texel en Den Helder wordt gelast, binnen hangt in het autoruim een verf-lucht door de nog natte wegmarkeringen. De laatste puntjes worden op de i gezet. Het schip draait proef. De bemanning oefent noodsituaties. Eind deze maand neemt de Texelstroom het stokje over van de huidige veerboot van de rederij Texels Eigen Stoombootonderneming (Teso), de Dokter Wagemaker.

De Texelstroom is een groen schip, zegt Teso-directeur Cees de Waal. Vanaf zijn proefdraaiende ferry kijkt hij uit over de Waddenzee. Een kwartiertje doet het schip er over om vanaf Den Helder de haven van 't Horntje op Texel te bereiken, over het Marsdiep.

De Texelstroom heeft een voortrekkersrol, zegt De Waal. Volgens hem is het een van de groenste veerboten ter wereld. Gecomprimeerd aardgas (Compressed Natural Gas, CNG) gaat zeventig procent van de brandstof voor zijn rekening nemen. De rest is zwavelarme diesel, aangevuld met elektriciteit. De 462 zonnepanelen op het dak staan garant voor de helft van de energie die nodig is voor de passagiersvoorzieningen.

De warmte van de motoren stookt de verwarmingsketel. De romp heeft geen giftige beschermingslaag (antifouling) om algen te bestrijden, maar wordt in de avonduren met ultrasoon geluid behandeld. De lijst duurzame snufjes aan boord is lang.

Allemaal beter voor het milieu, zegt De Waal. En beter voor de bankrekening. "Zo zijn we minder afhankelijk van één brandstof. We kijken wat het ecologisch oplevert, want we moeten dit gebied maar ook onze portemonnee koesteren."

Conservatief

Texel wil duurzaam zijn, zegt De Waal. En dus moet de Texelstroom dat ook zijn. "Het is geen toeval dat hier verderop een turbine wordt getest die stroom opwekt uit het getij. Dat is omdat we dit gebied koesteren. Het is fijn om daar als Texelse rederij een steentje aan bij te dragen." Prestige had daar volgens De Waal weinig mee te maken. "Wel hoop je de rode loper uit te rollen voor anderen. Sommige rederijen zijn nog wat conservatief. Maar onbekend maakt vaak onbemind."

Alle gebruikers van de lijn tussen Texel en het vasteland mochten tips insturen. Zeshonderd reacties kwamen binnen, van eilanders, aandeelhouders en bemanningsleden. Vierhonderd bleken bruikbaar en zijn meegenomen. In de grote, doorzichtige passagiersruimte trekt De Waal een kussen van een zitbankje af. Daar zitten nu de zwemvesten in. "Op het vorige schip stonden de zwemvestkasten voor de ramen. Zonde van het uitzicht, merkte iemand op."

De Texelstroom is 135 meter lang, kostte een goede 55 miljoen euro en kan 340 auto's vervoeren. Veertig meer dan de huidige veerboot tussen Texel en Den Helder. Dat is nodig, stelt De Waal, want de verwachting is dat meer mensen Texel de komende jaren gaan bezoeken. Nog meer dan de circa vier miljoen mensen die Teso nu al vervoert.

De Texelstroom is vijf meter langer dan zijn voorganger. Ze is vooral een stuk breder boven de waterlijn, om meer auto's kwijt te kunnen. Aan boord moet de 'eilandbeleving' al beginnen. Daarom is geprobeerd het zo te laten lijken alsof je op de Texelstroom al op Texel bent, legt architect Jeroen Droogsma van ontwerpstudio Vripack uit. Voor de vloer diende een drooggevallen kwelder als voorbeeld, de groene stoelen in de salon beelden helmgras uit. Grote ramen aan weerszijden van het schip hebben bruine bogen, geïnspireerd op de schubben van een Texelse dennenappel. Achter vitrines liggen spullen die je op het eiland kunt tegenkomen: het eikapsel van een stekelrog, zwerfhout, gebroeid met mosselen, wadslakjes en strandafval.

De Texelstroom gebruikt 10 procent minder brandstof. Dat komt deels doordat ze beter gestroomlijnd is, maar vooral door de nieuwe motoren. Die zijn hybride. Ze lopen voor 70 procent op CNG, aangevuld met diesel.

De stroom die aan boord is opgewekt, wordt opgeslagen in batterijen. Het CNG-gas komt uit het hoofdgasnet en wordt gebunkerd bij 't Horntje. Althans, zo is het plan. De Waal: "De eerste leverancier van de CNG-tanks die op het dak moeten komen van de Texelstroom, haakte af. Nu komen ze van een andere partij, in oktober."

Tot die tijd vaart de Texelstroom op diesel. Als de verf droog is, stappen de eerste eilanders, toeristen en vrachtwagenchauffeurs eind deze maand aan boord. Op een duurzame boot, vindt De Waal. "Wie weet gaan we naar vijf procent dieselgebruik in de toekomst." De rederijdirecteur wijst op een passerende zeilboot op het Marsdiep. "Het kan altijd duurzamer."

Teso

De veerboot naar tussen Texel en het vasteland is voor een deel letterlijk van de Texelaars. In 1907 begonnen zij hun eigen veerdienst, onder leiding van een opstandige huisarts: dokter Adriaan Wagemaker. De Texelaars waren ontevreden over de prijzen en kwaliteit van de rederij Alkmaar Packet. Een groot deel van de aandeelhouders van Teso woont nog altijd op het Waddeneiland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden