Een goede daad bereken je niet

Lans Bovenberg stelt dat Jezus van Nazareth een kosten-batenanalyse maakte en op grond daarvan koos voor de dood aan een kruis. Maar die berekening is nergens in de Bijbel terug te vinden. We moeten het doen met bijvoorbeeld de tekst over de ’losprijs voor velen’ (Marcus 10, 45 en Matteüs 20, 28). Misschien wordt ooit, ergens in het zand van Palestina, het bierviltje of het sigarendoosje gevonden waarop die berekening staat. Overigens: het is best mogelijk dat Jezus handelde met voorkennis. In het Johannes-evangelie lijkt het er soms op.

Cor Flobbe Marum

Het vrome Joodse leven in de tijd waarin Jezus leefde zat vol met do’s en don’ts. Jezus prikte er doorheen. Hij zei: „Het gaat om wat in je hart leeft”. Door het hele evangelie heen klinkt één allesoverheersend woord: liefde. Dat was wat Jezus ertoe bracht zijn kruis op te nemen. Dat moet ook de drijfveer zijn voor onze daden. De vraag of Jezus een calculerende econoom was en wij dat voorbeeld moeten volgen, lijkt me hiermee duidelijk beantwoord.

Femmie van Santen Landgraaf

Het is aardig om te filosoferen over de vraag of Jezus een ware econoom was, maar zijn woorden en daden weerspreken die opvatting. Hij adviseerde de rijke jongeling om al zijn geld weg te geven. Hij vroeg om schatten in de hemel te verzamelen. Hij maakte geen plannen om te genieten van een waardevast pensioen, maar inspireerde Franciscus, Gandhi en Moeder Teresa. Zulke woorden hoor ik niet uit de mond van economen. Overigens ken ik er ook geen die ernaar leven.

Bert Prang Leiderdorp

Jezus een supereconoom? Wat een gotspe! Afgezien van het discutabele denkbeeld dat Jezus wist welke betekenis later aan zijn sterven gegeven zou worden, is het economisch duiden hiervan een staaltje vakidioterie van de bovenste plank. Deugden (ook daden van barmhartigheid) worden gedaan, niet berekend. Je hoeft het zelfs niet leuk te vinden. En dat is maar goed ook. Veel mantelzorg wordt gegeven onder moeilijke omstandigheden.

A.T. Nieuwkoop Castricum

Het is niet verwonderlijk dat rentmeester Bovenberg in Jezus een collega-econoom herkent, die in al zijn afwegingen een kosten-baten-analyse toepast. Religie en economie draaien grotendeels om dezelfde zaken: boete, beloning, schuld, losprijs, krediet (credo).

In de ethiek bestaat het onderscheid tussen een deontologische ethiek, waarin zaken in zichzelf goed of fout zijn, en een utilistische, die streeft naar het overwicht van goed over kwaad. Een deontoloog zal bonussen veroordelen als graaigedrag, een utilist verdedigt ze omdat ze bijdragen aan grotere winsten. Als christen-democraat kan Bovenberg niet toe met het – liberale – utilisme.

Aarnoud van der Deijl Oost-Souburg

Hier wreekt zich het evangelicale gedachtegoed van Bovenberg. In de Bijbel gaat het over de lijdende rechtvaardige. Waar kunnen we Jezus vandaag ontmoeten? In de vijftienduizend ongedocumenteerde vluchtelingen in Amsterdam. In de twee miljard mensen die in armoede leven. De economische verhoudingen in de wereld liggen uiterst scheef. Hoeveel aandacht schenkt de CDA-er aan deze kwesties?

Theo Brand Zwolle

Hopelijk komt Bovenberg in zijn studie theologie de fixatie op het economisch nut te boven. Of misschien zou het hem verder helpen om een paar jaar zieken en afhankelijke mensen te helpen. Dat zou een flink offer zijn in vergelijking tot een prettig verblijf in academische theologische kring, terwijl over de opbrengst voor hemzelf niets te zeggen valt – die hangt af van de geest waarin het offer wordt gebracht.

Piet de Visser Vianen

Tot voor kort had ik Bovenberg nogal hoog in het vaandel. Maar wat een vreemde voorstelling van zaken om van Jezus een boekhouder te maken. Bovenberg is blijkbaar aanhanger van een ouderwetse verzoeningsleer: God moest betaald worden tot de laatste cent en daarvoor moest dan maar een rechtvaardige worden opgeofferd. Als Jezus niet tot de kruisdood was veroordeeld, was God dan echt teleurgesteld geweest, omdat Hij niet aan zijn trekken was gekomen?

A.TimmerVeenendaal

Bij Jezus stonden de geestelijke waarden vooraan. Denk aan de Bergrede: ’Zoek eerst het koninkrijk van God en al deze dingen (eten, drinken en kleding ) zullen u toegeworpen worden’.

P. Rietdijk Leimuiden

Het was toch Jezus die zei dat geld de wortel is van al het kwaad? Die de tafeltjes van de geldschieters en wisselaars in de tempel omkieperde? Dat slaat ook op de bankiers van deze wereld. Ik vraag mij af, waar Bovenberg zijn theologische inzichten vandaan haalt. Trouwens, om goed en onbetaald werk te verrichten voor de samenleving. hoef je niet per se ’christen’ te zijn.

Frans van der VeldeHeerhugowaard

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden