Een geit is geen koe

Zuivelgigant Coberco, zo las ik pas in deze krant, bestormt de markt met biologische zuivel. Is die er dan nog niet? Jawel, al jaren, maar nog niet genoeg in de supermarkt, meent Coberco. Recent lanceerde 'bij-ons-is-het-gras-groener'-Coberco ook een niet-bio melksoort: die van de geit. 'Zo zacht, je kunt 'm bijna aaien'.

“Coberco is de eerste die geitenmelk op de markt brengt”, meldt mij een montere marketingman van het Arnhemse hoofdkantoor. Ik breng hem mijn felicitaties over, samen met mijn gevoelen dat de natuurvoedingsbranche al sinds mensenheugenis melk, kaas, kwark, en yoghurt van deze 'koe van de armen' verkoopt. “Niks daarvan, dat is niet zo!”, klink het. Pas als ik mijn verleden als bio-winkelier in de discussie werp, druipt hij af. “Weet u, ik ga ook helemaal niet over die geitenmelk”.

Wat deze Coberco-man bedoelt, is dat zij de eerste 'gewone' leverancier zijn van niet-biologische geitenmelk in de reguliere supermarkten. (Mijn 'eigen' Deka en AH verkopen hem nog niet, maar dit ter zijde.) Ondanks het malle, Coberciaanse twistgesprek: hoe meer geitenmelk hoe beter - en aan u de keus of u 'bio' koopt of niet. Want met hoge natuurlijke doses aan kalk en vitaminen D en A, geringe slijmvorming, en een laag cholesterolgehalte, is geitenmelk gezond en voor veel lijders aan koemelkallergie een uitstekend zuivel-alternatief. Maar is-ie ook lekker? Bijvoorbeeld om er zo maar een glas van te drinken of opgeklopt in de koffie te doen? Coberco bewerkt de markt met slogans als 'geitenmelk is zoet, fris en vol karakter' en 'zo zacht, je kunt 'm bijna aaien'. Maar mijn proefpanel van doorgewinterde koemelkdrinkers vindt de 'andere' melk (zowel bio als Coberco) penetrant, slijmerig en zuur. Onder hen een absolute geit-liefhebber, die alles van het dier lust, behalve de melk en dan zeker niet in haar koffie.

Opvallend. We letten nog eens op de Coberco-gebruikersinstructies. Geitenmelk moeten we koud drinken. Dus laat ik de melk enige uren buiten de koelkast en schenk mij dan pas een beker in. Véél meer dan 'zo-uit-de-koelkast' is een pregnante geitengeur en -smaak mijn deel, bijna alsof ik saté kambing drink. Nog een instructie: we mogen de melk niet boven de 80' C verwarmen. Waarom niet, wil ik dan direct weten: zou-die exploderen? Ik jaag de melk tot het bubbelend kookpunt. Mijn pan vult zich met een prachtige, luchtige en spierwitte schuimkraag, die ik snel tot een witte donslaag klop.

Zelden zo'n mooi verend dekbed op een cappuccino gezien. Maar dan die geur! Als u ooit de stallen van een geitenboerderij bezocht, of dicht bij een bebaarde bok stond, weet u haarfijn wat ik bedoel. M'n cappuccino ziet er spectaculair uit maar verspreidt een lucht van heb ik jou daar en de smaak is navenant: zuur en ademstokkend. En dat gebeurt ook bij enige dagen oude, netjes koud bewaarde, melk die ik lager dan 80' C verwarm! Maar wat zegt Coberco, als ik hen vraag hoe dat nu zit met die temperatuur: “Dat is om de lekkere smaak te behouden, want boven de 80' C ontstaat een sterke kooksmaak.” Dat haalt je de koekkoek: geitensmaak, zul je bedoelen! Waarom noemen producenten hun waar niet bij de naam van het beestje? Want een geit is nu eenmaal geen koe. Net zo min als een Quorn-filet hetzelfde is als parelhoen, carobe inwisselbaar met chocolade, of eikeltjeskoffie identiek aan espresso. Dat zijn en blijven werelden van verschil. Wij als consument kunnen zulke producten 'in plaats van' gebruiken, eraan wennen en ze zelfs leren waarderen, maar onder één voorwaarde: houdt ons alsjeblieft niet voor het lapje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden