Een functioneringsgesprek; we hebben het al decennia, maar waarom?

"Het is goed om circa tweewekelijks te vragen hoe het met iemand gaat en ook belangrijk: ‘Wat kan ik voor je doen?’"Beeld Colourbox

Werkgevers houden halsstarrig vast aan beoordelingsgesprekken, maar daar is geen enkele reden voor.

Ingrid Weel

“Een functioneringsgesprek is een nodeloze exercitie”, zegt Paul Boselie, hoogleraar bestuurs- en organisatiewetenschap met als specialisatie Human Resource Management (HRM) aan de Utrecht University. “Ik adviseer bedrijven om er per direct mee te stoppen.”

Hoezo werkt het niet?

“Ik vergelijk het vaak met een bloemetje dat iemand meeneemt op zijn trouwdag. Als je dat één keer per jaar doet, is dat geen garantie voor een goed huwelijk. Het beoordelingssysteem dat veel bedrijven gebruiken, kost veel tijd en levert niets op.

“Dat is niet mijn mening of die van andere HR-deskundigen, maar het is wetenschappelijk aangetoond dat de prestaties van werknemers daardoor niet omhoog gaan, noch het welzijn van de medewerkers.”

Toch blijft zo’n functioneringsgesprek maar hardnekkig bestaan. Hoe kan dat?

“Ik ben een fervent voorstander van het afschaffen en ik probeer mijn studenten een kritische houding te leren omtrent methodes en systemen die al decennia bestaan maar waarvan we eigenlijk niet weten waarom.

“Toch moet ik wel toegeven dat ook ik functioneringsgesprekken houd hier op de universiteit. Mijn werkgever wil er ook niet vanaf, en ik voer het dan braaf uit. Ik probeer als leidinggevende daarnaast wel meer te doen dat alleen die verplichte gesprekken. Het is ook niet de HR-afdeling die het personeelsbeleid moet vormgeven, maar de leidinggevenden zelf.”

Wat doet u nog meer als leidinggevende?

“Ik heb intensief contact met mijn mensen. Ik heb zo weer een half uur ingeroosterd om met een medewerker te praten. Het is goed om circa tweewekelijks te vragen hoe het met iemand gaat en ook belangrijk: ‘Wat kan ik voor je doen?’

Ondersteuning helpt namelijk wel voor een hogere productiviteit en dat medewerkers zich prettiger voelen.”

Waarom vindt dat frequente contact maar mondjesmaat plaats?

“Leidinggevenden hebben het vaak te druk. Ze moeten er dus van hun bazen wel de tijd voor krijgen. Nu worden ze vooral inhoudelijk aan het werk gezet en het leidinggeven is iets voor erbij. Een soort corveetaak. Daar is nog een wereld te winnen. Het wordt tijd dat we leidinggeven als een vak zien.”

Lees ook:

'Schaf af dat functioneringsgesprek, doek de hele HR-afdeling op'

Niet alleen kunnen alle functioneringsgesprekken uit agenda's worden geschrapt, zelfs de hele afdeling personeelszaken is grotendeels overbodig, meent Antoon Vugts, zelf directeur human resource aan de Universiteit Maastricht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden