Een frisse herfstregen van wereldmuziekfestivals

'Music Meeting': 1 t/m 3 nov. in Nijmegen. 'De Kracht van Cultuur': 10 en 15 nov. in A'dam. 'Improvisaties/Improvisaties: 22 t/m 26 nov. A'dam. 'Dunya on Stage': 28 nov t/m 1 dec in R'dam.

Het is een omvangrijk multi-cultureel festival dat zich over de gehele maand in diverse steden uitstrekt. Aan de hand van theater, film, dans en vooral veel muziek moet worden benadrukt dat 'behoud van eigen identiteit en wederzijdse beïnvloeding van culturen' belangrijk zijn. Onder dezelfde paraplu schaart zich 'Dunya on stage'. Een nieuw, internationaal podiumkunstenfestival dat eind november in Rotterdam plaatsvindt. Los hiervan, maar met het zelfde oogmerk, timmeren vier hoofdstedelijke theaters van 22 tot en met 26 november aan de weg met 'Improvisaties/Improvisaties' - Festival westerse en niet-westerse muziek'.

Opmerkelijk in dit stuwmeer aan festivals is de omslag in het denken van cultuurbeleidsmakers. Na jaren gewroet in de marge krijgt wereldmuziek opeens de rol van cultureel cement toebedeeld. Zo maakte de 'Music Meeting' in elf jaar tijds met een avontuurlijk aanbod van niet-westerse muziek en crossovers met geimproviseerde muziek van Nijmegen een Driedaagse-stad. Die moeite wordt nu beloond met een positief advies van de Raad voor Cultuur. In ieder geval tot het jaar 2000 kan de 'Music Meeting' een structurele bijdrage tegemoet zien. Daardoor blijft het mogelijk daar dit weekend de Algerijnse luitspeler Hakim Hamadouch met de Amerikaanse cellist Tom Cora te horen evenals Youssou N'Dour en zijn nieuwste ontdekking Cheikh Lo.

Maar ook Unesco en de Verenigde Naties hebben wereldmuziek als beleidsinstrument ontdekt. In plaats van ontwikkelingshulp wordt cultuur de nieuw noemer waarmee we elkaar gaan helpen, zo luidt de achterliggende gedachte. Aanleiding voor 'De Kracht van Cultuur' is het rapport 'Our creative diversity' van de Wereldcommissie voor Cultuur en Ontwikkeling, ingesteld door de Unesco en de Verenigde Naties. Volgende week wordt in Amsterdam een conferentie aan dit rapport gewijd, daarna gaat de De kracht van cultuur-karavaan in De Beurs van Berlage van start met een gratis toegankelijke concertenreeks. Geen slecht programma voor die prijs met optredens van ondermeer Cheb Mami, Femi Kuti, The Sabri Brothers en Salif Keita. Neem de Pakistaanse Sabri Brothers. Met twintig handen, tien stemmen, drie trommels en twee harmoniums voorzien zij hun qawwali-liederen, transformeren zij de menselijke stem tot een goddelijk geluid en dat is ook net het doel van deze soefi's, die de eenheid tussen Allah en de mens wil uitdrukken. Zo bevlogen als qawwali-zangers Allah eren, zo weinig hebben raï-zangers met hem op. Raï is juist een reactie op de knellende banden die het islam-geloof aan Algerijnse jongeren oplegde. Vanaf 1985 kwam de Raï bovengronds met piepjonge chebs en chabas die de geneugten van alcohol en de liefde in hun liedjes uitdrukten. Met Cheb Khaled behoorde Cheb Mami tot de pioniers van het genre. Omstuwd door gillende fans strooien zij hun kringelende toonladders over een stevige mix van traditionele berbermuziek met rock en reggae. En als er een artiest is die het motto van De kracht van Cultuur belichaamt, dan is Salif Keita het wel. De Malinese topvocalist bezit Sahel-soul waarmee hij wereldwijd iedere cultuurbarrière weet te slechten. Voor hij 'solo' ging maakte Keita naam in de legendarische Railband, het huisorkest van de stationsrestauratie in Bamako, later bij Les Ambassadeurs.

In Amsterdam tenslotte, zorgt de manifestatie 'Improvisaties/Improvisaties' voor enkele verrassende combinaties op het gebied van de wereldmuziek. Baanbrekende Nederlandse musici gaan een dialoog aan met buitenlandse collega's. Zo werkt Theo Loevendie samen met slagwerker Adama Dramé uit Ivoorkust, ontmoet Ernst Reysiger de Malinese kora-speler Toumani Diabate en beproeft Michel Waisvisz de kracht van cultuur in zijn samenspraak met de Tuvaanse stemacrobate Sainkho Namtchylak. Hoezo, november herfstmaand? Lente zult u bedoelen!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden