Een Formule 1-race in Amsterdam bleek in 1993 geen geslaagd idee

In 2010 reed Lewis Hamilton met zijn Formule 1-auto over de startbaan van Schiphol.Beeld ANP

De Formule 1 bekijkt de mogelijkheden van een stratenrace in Amsterdam of Rotterdam. Vijfentwintig jaar geleden liep het op niets uit.

Er is in Amsterdam één keer eerder een stratenrace georganiseerd, maar dan met motoren. Op 12 juli 1947 lag er een parcours met een lengte van drie kilometer achter het Mirandabad in Amsterdam-Zuid, over de Zuidelijke Wandelweg, Rivierenlaan en de Wielingenstraat. 'Bekende rijders, die bij de TT-races hun sporen verdienden, zullen aan start komen', zo stond in de aankondiging.

Het was voor de eerste keer in Nederland dat er een stratenrace in de motorsport werd gehouden, in vier verschillende klassen. 'Het circuit bevatte mooie einden, waarop hoge snelheden konden worden gedraaid', schreef Het Vrije Volk in zijn verslag. Het had ook 'zeer moeilijke bochten en een kleine helling, die de snelheid drukten'. Er kwamen ruim tienduizend mensen kijken, volgens de organisatoren een teleurstellend aantal. Het is bij deze ene wedstrijd gebleven.

Overlast

In oktober 1993 werd Amsterdam overvallen door een advertentie in verschillende dagbladen waarin een groep Engelse investeerders het voorstel lanceerde om een stratenrace in de hoofdstad te houden voor de Formule 1. 'Amsterdam zal gedurende een weekend omgevormd worden tot een echt race-circuit', aldus de adverteerders. 'Stelt u zich eens voor hoe een racewagen bij de Rai van de rondweg afslaat en richting centrum scheurt.' Met deze stratenrace moest de autosport nieuw leven worden ingeblazen. 'Kijkers willen iets bijzonders zien. Een stratencircuit is dan ook een fantastische oplossing.'

Wie die adverteerders waren, vertelden ze er helaas niet bij, maar ze beloofden wel dat ze dat later die week bekend gingen maken in een reclameblok op verschillende Nederlandse zenders. Coureur Damon Hill zou dan ook het parcours bekendmaken.

De gemeente Amsterdam wist alleen nergens van. 'Voor het aanvragen van de benodigde vergunningen zullen ze toch bij ons moeten zijn. Het laatste woord is hierover natuurlijk nog niet gezegd.'

Wijnand Duyvendak, toen nog als woordvoerder van het Amsterdamse Platform Binnenstad Autovrij, reageerde verbolgen: "Hoe wil je dat realiseren in Amsterdam? Voor de bewoners zal het een verschrikkelijke overlast geven. Belachelijk dat mensen van buiten Amsterdam dat voor het zeggen krijgen."

Alle ophef bleek onnodig, want het beloofde reclameblok is nooit uitgezonden. Niemand heeft ooit meer iets gehoord van het geheimzinnige groepje adverteerders.

Lees ook: Ook Porsche en Mercedes weten: Formule 1 wordt Formule E

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden