Een feilloze tv-koningin neemt afscheid

Ze eindigde vrijdag zoals ze tien jaar eerder begon als vaste presentatrice van het Achtuurjournaal. Helder, inhoudelijk en een beetje afstandelijk. Alsof het een gewone nieuwsdag was, loodste ze ons door het wereldleed: 'slachting in Al Bayda, Libië', 'nepsigaret misschien schadelijk' en 'militairen kritisch over aanschaf JSF'. Maar het was geen gewone nieuwsdag. Het was Sacha de Boers laatste avond als anchor.

Aan het eind bedankte ze de kijker persoonlijk. "Dank voor alle lieve kaartjes en e-mails." Toen kwam er een lichte bibber in haar stem. "Nu word ik emotioneel." Een ferme omhelzing van weervrouw Willemijn Hoebert en dat was het dan: bye bye Sacha.

Ze gaf het Journaal gezicht door het juist géén gezicht te geven. Of het nu ging om de moord op Theo van Gogh (2004), de vliegtuigcrash in Libië (2010), het oppakken van Mladic (2011) of de troonsafstand van Beatrix (2013), De Boer bleef steeds de vakvrouw die het hoofd koel hield. Toen 'DWDD' kortgeleden bovengenoemde highlights op een rijtje zette, reageerde ze : "Ik ga nu slow journalism bedrijven: fotografie. Ik ben eigenlijk niet in de wieg gelegd als nieuwslezer."

Een ontnuchterende constatering, die zowel waar als onwaar is. Waar, omdat De Boer weinig zichtbare betrokkenheid toonde bij het nieuws. Onwaar, omdat zo'n neutrale houding juist goed past bij de onafhankelijke nieuwsorganisatie die de NOS moet zijn. De Boer deed haar heilige plicht. Niet meer en niet minder. 'Vandaag de dag' (WNL) sprak zelfs van een abdicatie, zoals bij die andere dame van stavast.

De Boer behoorde tot de zakelijke journalistieke school van Fred Emmer, Harmen Siezen en Gerard Arninkhof. En niet tot de Firma Wankele Bruggetjes & Barok van Philip Freriks of het Theater van de Aanschouwelijke Humor van Joop van Zijl. De laatste, een ware treinfanaat, liet zelfs een keer modelwagonnetjes door beeld tuffen. Aan de huisartsendochter uit Weesp zijn zulke frivoliteiten niet besteed. "Je was onberispelijk", zei Matthijs van Nieuwkerk. "En mooi", voegde tafeldame Jojanneke van den Berge daaraan toe. "Mannelijk Nederland keek naar het Journaal vanwege jou."

Het compliment leek haar niet echt te raken. Net zo min als de opmerking van Van Nieuwkerk dat ze vertrekt op een moment waarop de publieke omroep juist meer vrouwen op tv wil. "Daar weet ik weinig van, want ik kijk bijna geen tv." De Boer was met haar gedachten al bij de fotografie. Haar eerste klus: biologisch voedsel fotograferen. Daar begreep Van Nieuwkerk weer helemaal niets van. "Van de paus en Van Gogh naar een moestuin om bietjes uit de grond te trekken?" Een mannelijke nieuwslezer zou zoiets nooit doen, zag je hem denken.

De Boer viel slechts één keer uit haar rol als nuchtere professional. Februari vorig jaar liep het treinverkeer vast door wat sneeuwvlokjes. De Boer fileerde NS-directeur Bert Meerstadt live. "We hebben het goed voorbereid", zei Meerstadt. "Maar dat heeft niets geholpen", bitste De Boer. En: "De reiziger heeft geen boodschap aan de miscommunicatie van de NS." De presentatrice was zo geschrokken van haar eigen felheid dat ze op haar NOS-blog noteerde: "Dit vraagt om enige zelfreflectie." En dat zinnetje typeert haar ten volle.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden