Een enorme haven, vol gevaren

Eigenaar Rui Hai Logistics gearresteerd. Bedrijf verzorgde opslag- en distributie gevaarlijke chemicaliën.

De klap in Enschede in 2000 bij SE Fireworks - waarbij een grote vuurwerkopslag de lucht in ging, die een volledige wijk verwoestte - én de enorme brand bij Chemie-Pack in Moerdijk in 2011 gelden in Nederland als grote rampen. Toch zijn ze klein vergeleken met twee gigantische explosies woensdagnacht bij het bedrijf Rui Hai Logistics in de Chinese havenstad Tianjin.

Rui Hai is een opslag- en distributiebedrijf van gevaarlijke explosieve chemicaliën, waaronder diverse nitraten, giftige stoffen, zoals sodium cyanide, brandbare goederen en zuren. De handel werd aan- en afgevoerd met schepen, treinen en vrachtwagens. De loodsen stonden op een terrein dat zo'n zeven voetbalvelden groot is, op circa 46.000 vierkante meter.

Het bedrijf bestaat officieel pas sinds 2011 en is in private handen. De eigenaar/directeur is gisteren dan ook meteen gearresteerd door de politie van Tianjin.

Bij een veiligheidsinspectie in 2013 stonden er zo'n 14.000 containers op het terrein van Rui Hai. Bij 29 containers bleken de labels over de gevaarlijke stoffen niet te kloppen.

Inmiddels is alle openbare informatie over het bedrijf offline gezet bij de gemeente en het havenbedrijf van Tianjin. Ook de website van Rui Hai is gisteren uit de lucht gehaald.

De distributiefirma was gevestigd in Dongijang, het oude deel van de enorme haven van Tianjin.

Havens in China groeien als kool. Zo is de Tianjin-haven, op 120 kilometer afstand van de Chinese hoofdstad Peking, uitgegroeid tot vierde haven ter wereld. In de mondiale top-10 staan al zeven Chinese havens. De Rotterdamse haven komt op die wereldranglijst op de plaats acht.

Door de snelle groei van dit soort havens staan veel goederen en producten, ongevaarlijk én gevaarlijk, door elkaar heen. Naast Rui Hai, dat in chemische explosieve stoffen deed, lag een auto-opslag van het Franse bedrijf Renault. Zeker 1500 splinternieuwe wagens werden door de opeenvolgende explosies verwoest. Ook Volkswagen leed aanzienlijke schade.

Ter vergelijking: in de Rotterdamse haven zijn productgroepen gecompartimenteerd. Alle olietanks staan op een deel van het terrein, de containers op een ander deel, de auto's weer ergens anders. Dit soort veiligheidsindelingen zijn er in China minder.

Ook wordt er getwijfeld aan de effectiviteit van veiligheidscontroles. In China gebeuren met grote regelmaat forse bedrijfsongelukken waar bijna nooit iemand van hoort. Maar mijnrampen, explosies in chemische fabrieken en ongelukken met voedselveiligheid zijn terugkerende problemen. Steeds weer blijken groei en winst belangrijker dan veiligheid. De Chinese overheid doet er vervolgens alles aan om berichtgeving daarover zo minimaal mogelijk te houden, maar met deze ramp was de klap zo immens dat dit onmogelijk is.

De Nederlandse bedrijven Vopak met 48 chemische opslagtanks en Shell met twee smeermiddelenfabrieken in Tianjin stonden in het uitgestrekte havengebied ver genoeg af van de explosies en hebben geen schade. Hinder is er wel. De aan- en afvoer van gevaarlijke stoffen, olie, auto's en andere zaken richting Tainjin ligt stil. De meeste vracht wordt omgeleid naar een van de andere megagrote havens in China.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden