Een elegante Hohe Messe die meer lef had verdiend

Klassiek

Bach Collegium Japan Hohe Messe ***

Toen het Bach Collegium Japan onder leiding van Masaaki Suzuki voor het eerst in Nederland was, voerde het gezelschap Bachs 'Hohe Messe' uit in het Amsterdamse Concertgebouw. Dat was in 2006. Deze week deden de musici hetzelfde nog eens, en daarmee verzorgden ze hun derde optreden aan de Van Baerlestraat.

De hoop en verlichting die uit de 'Hohe Messe' spreken, wilden de Japanners inzetten voor het goede doel: de concerten die ze gaven tijdens hun korte Nederlandse tournee werden opgedragen aan de slachtoffers van de aardbevingen in het gebied rond Kumamoto in Zuid-Japan. Een mooi gebaar, er stond een geldkistje klaar bij de cd-stand in de foyer.

Hoop en verlichting in muzieknoten; barokpromotor en oprichter van het Bach Collegium Suzuki gaat er spaarzaam mee om. Zo is de verlammende kracht van het 'Kyrie', het oogverblindende goddelijke licht dat daarin schijnt, voor hem vooral een kwestie van maatvoering. Alsof hij dacht: we moeten nog een paar uur, laten we het rustig opbouwen. Het koor kroop langzaam uit zijn schulp, zong elegant, maar straalde slechts mondjesmaat.

Wanneer de instrumentalisten solo mochten aantreden, dan hoorde je heel precies welke klankschoonheid ze in huis hadden - hoewel het temmen van een natuurhoorn een onmogelijke exercitie kan zijn. In het samenspel met hun collega's volgden ze het streven van Suzuki om een zo gesmeerd mogelijke Bach te laten horen. Resultaat: een gedempte, wollige begeleiding van koor en solisten.

Countertenor Robin Blaze, sopraan Hana Blaziková en hun collega-solisten zongen mee in het koor, in totaal achttien man sterk. De solozangers leken geselecteerd op hun kwaliteit om de vloeiende lijn te waarborgen. Het 'Agnus Dei' van Blaze was om door een ringetje te halen. Geduld is een schone zaak: tot de grootste verrassingen behoorden de momenten in de tweede helft waarop het beperkte dynamische bereik van het volledige ensemble doorbroken werd. 'Credo in unum Deum' en 'Et resurrexit': glanzende, dramatische koorstemmen en full swing expressie in de begeleiding.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden