Een eigen ombudsman voor ouderen

Sinds deze week is er de OuderenOmbudsman: een vraagbaak en klachtenbureau voor ouderen én hun kinderen. Volgens directeur Jan Romme van het Ouderenfonds, dat de ombudsman lanceerde, is er veel behoefte aan zo'n telefonisch aanspreekpunt.

1Waarom een ombudsman speciaal voor ouderen?
"Directe aanleiding was het feit dat ik niet wist waar ik terecht kon toen mijn vader acuut in het verzorgingshuis moest worden opgenomen. Navraag in mijn omgeving leerde dat ik niet de enige was met dat probleem. Daarnaast kregen we als Ouderenfonds veel telefoontjes van kinderen die vroegen waar ze hun beklag konden doen over de onheuse bejegening van hun ouder in een zorginstelling. Een derde aanleiding is dat er veel over de hoofden van ouderen heen besloten wordt. Er is een onafhankelijk, neutraal platform nodig waar ouderen hun stem kunnen laten horen. Als wij een rode draad ontdekken in hun verhalen, brengen wij die naar buiten. Zo is ons voorstel om een zwarte lijst op te stellen van stelende verzorgers opgepakt door de politiek en heeft de minister beloofd er werk van te maken."

2Wie kan de OuderenOmbudsman bellen?
"Iedereen met vragen of klachten gerelateerd aan ouderen. Er wordt al flink gebeld. Heel veel ouderen, 75-plussers, bellen in de ochtend, hun kinderen, veertigers over het algemeen, bellen meestal 's middags."

3Waar gaan de meeste vragen en/of klachten over?
"Over mishandeling, pesten en bewindvoerderschap. Of hoe je thuiszorg regelt. Maar ook vragen over de versoepeling van het ontslagrecht. En over de werkloosheid onder ouderen. Voor de groep tussen 55 en 64 jaar is dat een gigantisch probleem. Voor veel mensen een regelrecht drama. We krijgen ook veel eenzame ouderen aan de lijn. Die verbinden we door met Sensoor, waar vrijwilligers zitten die veel tijd hebben om naar ouderen te luisteren."

4Wat doen jullie met de vragen en klachten?
"Het aanbod van voorzieningen in Nederland is fenomenaal. Maar ouderen kunnen die vaak niet vinden. De OuderenOmbudsman wil een soort vindplaats voor ouderen zijn. Wij verwijzen door naar instanties en volgen daarna hoe het verder gaat. Sommige mensen vallen met hun verhaal tussen wal en schip. Daar duiken we dan zelf in."

5Hebben jullie zelf deskundigheid in huis?
"We hebben een team van telefonisten dat de bellers te woord staat en antwoord kan geven op veel vragen. Als eerste achtervang hebben we ook deskundigen in huis. Die kijken of ze zelf het antwoord kunnen geven of dat ze het moeten uitzoeken. We leren veel, we hebben lang niet overal een antwoord op. De samenstelling van de vragen en klachten is buitengewoon breed. Dat is ook onze kracht: dat er één plek is waar mensen terecht kunnen voor al die regelingen die er ondertussen zijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden