Een echtgenote die toegewijd tegenstribbelt

Het Filmmuseum in Amsterdam wijdt deze zomer een uitgebreid retrospectief aan Elizabeth Taylor: tot en met 3 september zijn veertig films van de tumultueuze diva te zien. Wekelijks beschrijven redacteuren die normaal niet over film schrijven hier enkele van haar films.

Gigantisch is niet overdreven als je de film 'Giant' moet typeren. Drie uur en eenentwintig minuten, steracteurs als Rock Hudson, Elizabeth Taylor en James Dean en bovenal een imponerend decor van uitgestrekte Texaanse landschappen met pontificaal in het midden een reusachtig huis waar zich het leven van drie generaties Benedict afspeelt. Een overvloedig schuimend melodrama naar de bestseller van Edna Ferber en geregisseerd door George Stevens, dat het 'Gone with the Wind' van de jaren vijftig is genoemd.

We volgen het leven van Bick Benedict (Rock Hudson). De schatrijke Texaanse rancheigenaar ontmoet begin jaren twintig in Maryland de aristocratische Leslie Lynnton, gespeeld door een 24-jarige Elizabeth Taylor (noem haar vooral geen Liz, want daar had ze een bloedhekel aan). Ze trouwen en vertrekken naar Texas, waar Leslie een niet bepaald hartelijk welkom wacht door Luz, Bicks zus, die een rivale in haar ziet.

Verder is er nog Jett Rink (James Dean), een arme drankzuchtige cowboy-hulp die knorrig alles gadeslaat en verliefd wordt op Leslie zonder ook maar een kans te maken.

Als Luz door de val van een paard overlijdt, laat ze Jett Rink een stuk grond na dat boordevol olie blijkt te zitten. Algauw bepalen niet langer koeien maar jaknikkers het landschap en de rijkdom van Texas. De huwelijksperikelen van Leslie en Bick, drie opgroeiende kinderen en raciale conflicten brengen het verhaal in de jaren vijftig. Een grijze kleurspoeling door het ravenzwarte haar van Taylor moet je doen geloven dat ze inmiddels een vrouw van middelbare leeftijd is geworden.

De mooiste scènes zitten in het eerste uur van de film, als Leslie kennismaakt met Texas, het huis, Luz en Jett Rink. De rivaliteit tussen Leslie en Luz, Rink met zijn moedergevoelens voor Luz en passie voor Leslie, het ongenaakbare huis in de felle zon, zwijgende maar veelzeggende blikken en de strak vormgegeven fotografie met scherpe schaduwpartijen blijven in je geheugen gegrift.

Tien oscarnominaties en een oscar (overigens niet voor Taylor) maakten de film zeker belangrijk in Taylors oeuvre, maar indrukwekkend is haar acteren nog niet. Ze blijft te mooi, afstandelijk en het goede karakter dat ze speelt geeft haar niet het venijn uit te blinken. Af en toe wil er tijdens de echtelijke ruzies met Benedict wel eens een vonk van afschieten.

Jammer voor Taylor maar het is James Dean die de film maakt. Hij gaat een stuk verder met zijn method-acting, een manier van inleving waarbij emoties meespelen. Zijn dwarse houding maakt 'Giant' de moeite waard.

Elizabeth Taylor is hier nog de perfecte en toegewijde echtgenote die af en toe tegenstribbelt maar toch aan het eind van de film braaf in bed ligt met haar echtgenoot, de bedden gescheiden door een nachtkastje. Niet echt het doorsneeleven wat Taylor zelf voor ogen stond. Toch werpt de film een schaduw vooruit op haar eigen leven.

Groot, groter, grootst, was haar levensmotto. Ze nam geen genoegen met één echtgenoot, één scheiding, één glas bourbon voor het slapen gaan. 'I don't pretend to be an ordinairy housewife', zei ze zelf. Eigenlijk is het wachten op een grootse meeslepende film over haar eigen leven. De vraag is alleen, wie kan de hoofdrol spelen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden