Een echte religie met Harley als God

De beruchte motorrijders waren afgelopen week weer breeduit in het nieuws. Drie vermoorde Hells Angels werden onder grote belangstelling begraven - aangegaapt door nieuwsgierige burgers. Hebben hun rituelen religieuze raakvlakken?

Twee getatoeëerde Hells Angels, vroom knielend voor een altaar. Bezit dit provocerende beeld waarmee de KRO zijn religieuze restyling vormgeeft enig waarheidsgehalte? Hebben de riten van deze gemotoriseerde desperado's raakvlak met religie?

Nee, zeggen ze zelf. Ja, menen sommige deskundige buitenstaanders. En dan vallen begrippen als 'gecorrumpeerd christendom' en 'satanisme'.

Overigens ontkennen ook weer niet álle Angels een religieuze samenhang. Eind vorig jaar liet George Christie jr., president van het Californische chapter (afdeling) tegenover de Los Angeles Times weten: ,,Mijn hele leven is, 24 uur per dag, aan de Hells Angels gewijd. Ik zie het als een echte godsdienst.''

En de beruchte Hells Angel Sonny Barger, eveneens uit de VS, zei tegen een andere journalist: ,,Onze God heet Harley (de motor, cr). Hij is ons gouden kalf aan wie we elke dag opnieuw eer brengen. Het is geen toeval dat Angels tijdens het poetsen van hun machines soms in vervoering halleluja roepen. Dat zit dieper dan wat oppervlakkige blasfemie. En als God Harley tenslotte in al zijn motorische almacht staat te stralen, eten we hamburgers en drinken we bier, net zoals rooms-katholieken brood en wijn nuttigen tijdens de heilige communie.''

Er zijn meer rituelen die aan een geperverteerde vorm van christendom doen denken. Zo beschrijft Hunter S. Thompson in zijn beroemde etnografie 'Hells Angels: A Strange and Terrible Saga' het 'doopritueel' zoals dat bij de meeste chapters gebruikelijk is. ,,Iedere recruit draagt bij zijn inwijding een gloednieuwe levi's, een daarbij passend jack met de mouwen er afgesneden en op de rug een blinkend Hells Angels-embleem. De inwijdingsceremonie varieert van chapter tot chapter, maar de kern is altijd het bevuilen van het uniform van de recruit. Zijn toekomstige kameraden schijten en pissen een emmer vol die vervolgens plechtig over het hoofd van de inwijdeling wordt gekieperd.'' Daarna is hij lid van de clan en mag hij meestemmen op beslissende vergaderingen.

In sommige chapters moet het aspirantlid een 'naked mama' (vriendin zonder ondergoed) meenemen die met alle leden 'vrijwillig' seks dient te hebben. Dit doet denken aan mysteriegodsdiensten in de oudheid waar seks eveneens een voorname rol speelde tijdens inwijdingsrituelen en bij gewijde prostitutie.

Het initiatieritueel bevat twee elementen die je ook in religieuze sekten aantreft: het offer en het stigma. De publieke bevuiling symboliseert het opofferen van het eigen zelf en komt, zoals initiatieriten bij religieuze gemeenschappen, op buitenstaanders absurd over.

Ook het delen van de vrouwelijke partner met de leden van de groep vormt onderdeel van dit offerritueel. Het bevuilde jasje dat nooit mag worden gewassen, is een 'eeuwig' merkteken, zoals het geschoren hoofd van de Hare Krishna's. Het onderscheidt de gelovige van de niet-gelovige, isoleert Hells Angels van de 'normale' samenleving en versterkt hierdoor bewust het groepsgevoel.

Binnen de Hells Angels staat het begrip naastenliefde hoog aangeschreven. Jegens de eigen leden wel te verstaan, de houding tegenover 'de rest' is een totaal ander verhaal. Zo dient een Angel met ieder ander lid zijn laatste stuk brood, zijn laatste slok bier te delen. En als iemand geld te leen vraagt zal hij dat, indien hij wat bezit, onmiddellijk rentevrij geven. Een 'ding' (angelsjargon) dat buiten het vrijwillig delen valt is de vaste partner. Angels respecteren strikt de gegroeide relaties tussen leden en hun vriendinnen.

Satan en dood zijn centrale begrippen in de symboliek van de Hells Angels. De namen waarmee de diverse chapters zich tooien -Red Devils, Satan's Choice, Devil Stock en Satan

Guard- bewijzen dit al evenzeer als hun internationaal embleem: een doodshoofd met vleugels en daarop een metalen helm. Deze publiek uitgedragen cultus van dood en verderf is allereerst bedoeld om de goegemeente te shockeren, zoals alles wat de Hells Angels doen.

Maar er zijn gevallen bekend van banden tussen chapters en het satanisme. Niet voor niets schrijven de Angels hun naam zonder apostrof. Ze willen daarmee aangeven dat er in hun visie meerdere hellen bestaan. Een gedachte die ze delen met veel satanisten.

Ook het dragen van nazisymbolen als hakenkruisen en SS-runen dienen in de eerste plaats om het publiek op de kast te jagen, maar soms is ook hier sprake van semireligieuze contacten. Zo onderhouden chapters in New York, Oakland, Zuid- en Noord-Carolina banden met de Church of Jesus Christ Christian-Aryan Nations, een uitgesproken antisemitisch en gewelddadig kerkgenootschap dat verdacht wordt van de moord op een aantal Amerikaanse Joden en dat aan drugshandel doet. Zoals een ex-lid het zonder een spoor van ironie uitdrukte: ,,Soms ontdek je dat je al blowend samen zit te bidden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden