Een echte Fiat-roadster, helemaal uit Hiroshima

De droomauto van de babyboomgeneratie is terug: de 124 Spider. Een vermomde Mazda MX-5, maar wat maakt het uit?

De babyboomgeneratie heeft er een nieuwe droomauto bij gekregen, de reïncarnatie van de Fiat 124 Spider (1966-1985). De nieuwe tweezitter heeft de historische typeaanduiding speciaal meegekregen om de sfeer van de sixties en seventies te doen herleven. De Fiat 124 Spider was een concurrent van auto's als de MG-B in tijden dat de kleine man (v/m) voor het eerst een nieuwe auto kon kopen. Veel beter dan zo'n plezierauto kon het niet worden. Het was de zorgeloze tijd voor de oliecrises.

Met de terugkeer van de Fiat-roadster zal bij de liefhebber een vonkje van vertedering overspringen. Dat is de opzet. De Italiaanse autofabriek hanteert met succes een tweesporenbeleid. Fiat verkoopt praktische auto's als de Panda voor lage prijsjes. Kleine auto's maakten Fiat groot. Daarnaast verleidt Fiat klanten met retroauto's. De Cinquecento, 'het rugzakje', is anno 2015 een complete 500-familie geworden met allerlei uitvoeringen. Fiat voor het premiumpubliek. Fiats terugkeer in de roadster-sectie lijkt een gewaagde zet. In het Fiat-Chrysler-concern kun je ook bij Alfa Romeo winkelen en kiezen voor de 4C Spider. Daarnaast is de markt van betaalbare cabrio's voor slechts twee personen nogal klein. De Mazda MX-5 'Miata' domineert de sector al 25 jaar. Maar toch denkt Fiat dat de 124 Spider kans maakt. Want: if you can't beat them, join them. De 124 Spider blijkt gewoon een vermomde Mazda MX-5. Helemaal uit de fabriek in Hiroshima.

Daarmee is helemaal niks mis. Het uitwisselen van onderhuidse autotechnieken is in de industrie dé oplossing om ontwikkelingskosten te drukken en winst te maken met kleinere oplages. Fiat doet dat ook met de grotere 500's die als basis dienen voor de Jeep Renegade. Een carrosserie kun je kloppen in allerlei vormen. Dat gebeurt ook met de 124 Spider. Onder de motorkap ligt een echte Fiatmotor, een 1,4-liter met turbo (140 pk).

Prijzen worden bekendgemaakt als het cabrioseizoen 2016 begint. Ze zullen ongetwijfeld in de buurt liggen van de vanafprijs van de hedendaagse roadster-legende die de MX-5 is: 29.000 euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden