Een dependance voor Dirk en Baukje

Realistische kunst in het oude Scheringa Museum in Spanbroek, op archiefbeeld uit 2006. Het nieuwe museum in Opmeer had rond deze tijd zijn deuren moeten openen. (FOTO MARCO HILLEN,HH)

Het Gemeentemuseum Den Haag wil van het Scheringa Museum een dependance maken. Maar dan moet er wel eerst geld komen voor de afbouw van het museum en de exploitatie.

Het Gemeentemuseum in Den Haag heeft ervaring met dependances, zegt directeur Benno Tempel. „Wij zijn bereid het Scheringa Museum onder onder onze hoede te nemen. Maar dan moeten anderen bereid zijn geld te steken in de afbouw van het museum en de exploitatiekosten.”

Met dit voorstel wil Tempel een discussie aanzwengelen over de artistieke nalatenschap van de failliete bankier Dirk Scheringa. Want het is angstaanjagend stil geworden rond het Scheringa Museum in Opmeer, dat volgens de oorspronkelijke planning omstreeks deze tijd de deuren zou openen, maar er nu als een spookkasteel bij staat.

„Iedereen wijst voor een oplossing naar een ander en uiteraard hebben de curatoren van het DSB-concern hier een doorslaggevende stem in. Maar in plaats van alleen maar te praten over alle financiële hobbels en problemen die moeten worden opgelost, moeten we ook eens uitgaan van de kracht van dit museum en zijn collectie”, zegt Tempel, die een jaar geleden aantrad als directeur van het Haags Gemeentemuseum. Onder dit museum ressorteren ook GEM (Museum voor actuele kunst), Fotomuseum Den Haag, Escher in het Paleis en GeMak, een centrum voor exposities en debatten.

Want potentie heeft de kunstcollectie van Dirk en Baukje beslist, meent Tempel, al waren er ook neerbuigende geluiden over de ’hobby’ van de Scheringa’s, die de afgelopen jaren zo’n 1300 schilderijen en beelden verzamelden. Uitsluitend realistische kunst uit de 20ste en 21ste eeuw. Op zich is dát al uniek, zegt Tempel, want zo’n museum voor modern realisme hebben we verder niet in Nederland. Natuurlijk zitten er zoals in elke particuliere verzameling naast topstukken ook mindere werken bij. Maar een deel van de Scheringa-collectie is volgens Tempel interessant genoeg om bij elkaar te houden en te tonen in een museum.

„Realistische kunst spreekt ook mensen aan die niet zo gauw naar een museum gaan. Een museum voor realistische kunst heeft een emanciperende functie voor een groot publiek.”

Het plan van Tempel komt erop neer dat het Gemeentemuseum Den Haag het Scheringa Museum in Opmeer onder zijn hoede neemt en zorgt voor de dagelijkse leiding. „Het voordeel is dat daar geen volledige staf hoeft te worden opgetuigd, omdat een beroep kan worden gedaan op onze deskundigheid.”

In het nieuwe Museum voor Realisme – „de naam Scheringa mag daar niet meer aan verbonden blijven” – zou Tempel zo’n 200 werken uit de voormalige Scheringa-collectie willen onderbrengen, aangevuld met realistische kunstwerken uit de collectie van het Haagse museum en de depots van andere musea in Nederland.

In zijn visioenen ziet Tempel al bussen vol bezoekers parkeren voor de deur van het museum in Opmeer. Op minstens 100.000 bezoekers per jaar rekenden de Scheringa’s, uitgaande van de 55.000 mensen die jaarlijks naar het oude museum in Spanbroek kwamen.

Maar gelet op de enorme omvang van het museum, groter dan het Van Gogh Museum in Amsterdam, is er ook ruimte voor publieksactiviteiten. Tempel denkt daarbij aan workshops portretten of koeien schilderen. „Daar is heel veel belangstelling voor.” Maar hij ziet meer mogelijkheden om – met het museum als aanjager – het cultuurtoerisme in deze regio nieuwe impulsen te geven, bijvoorbeeld met een bioboerderij. „Ja, dat kost allemaal geld, maar het trekt toeristen en levert ook werkgelegenheid op.”

Het dodenmasker van Mathilde Willink, zit ook in de collectie. (FOTO ANP)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden