Een comedy zonder lachmachine

AMSTERDAM - Het bier komt uit blikjes in het café op de grasvlakte achter de Bijlmerbajes. De caféruimte gaat moeiteloos over in een huis aan de Amsterdamse Balistraat, gemaakt van bordkarton.

Nog tien dagen wordt hier de nieuwe, derde serie van de comedy 'In voor- en tegenspoed' opgenomen. Rijk de Gooijer heeft opnieuw de hoofdrol van all time kankerpit: “De beste reactie kreeg ik van een vrouw: 'Fantastisch. Mijn overleden man was net zo'n kreng'.”

De bijeenkomst in het nepcafé is vooral bedoeld om journalisten alvast gunstig te stemmen voor de nieuwe serie, die pas op 14 september voor het eerst te zien is. Er is bier, wat bitterballen, en Harry Prins van produktiemaatschappij Belbo stráált, zij het ietwat nerveus.

Nu valt er ook wel onderscheid te maken tussen het, op dit moment, ruime aanbod aan Nederlandse televisie-komedies. In de eindmontage van 'In voor- en tegenspoed' zit bijvoorbeeld géén lachmachine, die het publiek van grap naar grap stuurt. De serie valt in de categorie van reality-comedy; lachen om de situaties die je in de kroeg om de hoek kunt aantreffen. Zonder dat het volgens de tekstschrijvers al te zeer overdreven wordt.

“Ze is twintig jaar, nu al feministe, en ze weigert een eenvoudig maaltje voor een oude man klaar te maken”, zegt Fred Schuit (Rijk de Gooijer) in de scène, waarin hij zich beklaagt over zijn nieuwe huurster Gerda. “Die feministes missen de harde hand van een man.” Even later: “Ik heb daar toch een zekere opvoedkundige taak in.”

“In café's valt altijd wat te mopperen”, zegt De Gooijer, “zo niet over het weer, dan wel over de politiek.” Harry Prins: “Fred Schuit is een kankermachine, maar het blijft een mens.” De Gooijer: “Nederlandse comedy is altijd zo braafjes. Niemand durft snot te zeggen, maar het publiek vindt het allemaal prachtig.” Prins: “Deze serie is een poging dat te doorbreken.”

Er was ooit sprake van dat de KRO 'In voor- en tegenspoed' zou uitzenden, maar de omroep deinsde terug uit angst voor ledenverlies. Bijna twintig jaar later werd het oorspronkelijke Britse scenario opnieuw uit een la opgediept. Vara-voorzitter Van Dam wilde de serie toen wel hebben. “Het mag controversieel zijn, mits for the millions”, schijnt hij te hebben gezegd.

Regisseur Porgy Franssen loopt door het decor van de serie. Achter de ramen van het café bevinden zich metershoge zwart-witfoto's met straatbeelden van de Govert Flinck- en Eerste Van der Helststraat. “Ze zijn een beetje ingekleurd bij de lichtreclames. Als je van binnen het café naar buiten filmt is het echt.”

Na een groot aantal rollen als acteur is de reality comedy de eerste produktie die Franssen regisseert. Dat was niet ècht gemakkelijk. Franssen zucht diep. Vanmiddag moest hij na een aanvaring met De Gooijer nog flink op de acteur inpraten, om te voorkomen dat hij van de set wegliep. “Het is de eerste keer dat ik zo'n serie regisseer, en ik hoop ook de laatste. Je bent voortdurend bezig met het motiveren van de mensen die je regisseert. Met die verantwoordelijkheid ga ik málend naar bed; en ik sta er malend weer mee op. Daar moet je tegen kunnen.”

De nieuwe tegenspeelster van Rijk de Gooijer is Camilla Siegertsz, in de rol van de 'feministische' huurster Gerda. Siegertsz: “De rol van Gerda was beschreven als een punkmeisje. Dat is uit het jaar nul! Ik heb geprobeerd er een eigen stijl aan te geven, en op het Waterlooplein kleren gekocht. Gerda is nu meer grunge.”

Siegertsz kende De Gooijer nog van de rollen die ze hadden in de speelfilm 'De hoogste tijd'. “Hij is ècht een mannenman. In een café zal hij ogenblikkelijk naar het tafeltje lopen waar de mannen zitten.” Verder heeft ze niet ècht een mening over hem: “Ik kan van een tegenspeler wel denken: wat ben jij een eikel, maar de volgende scène moet je toch weer samen doen.”

“Je probeert het zo goed mogelijk te doen. Verder is het gewoon wèrk. Als ik mezelf terug zie kan ik zeggen 'Siegertz, dat heb je goed gedaan'. Maar dat helpt je niet van die shitonzekerheid af te komen, die je altijd zult houden. Het is niet mijn ambitie een Bekende Nederlander te worden. Wat een gelul.”

Uit het nepcafé klinkt gelach. De Gooijer is moppen aan het tappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden