Een caravan in de uitgestrektheid met een vreemde man erin

De vredige kerstsfeer in Stockholm wordt verstoord door een seriemoordenaar. Wat lokte de griezel naar Zweden?

Onvermijdelijk doemt bij iedere Scandinavische thrillerserie de vraag op: is deze net zo goed als 'The Killing' of 'The Bridge', de blockbusters onder de tv-series? Wat opnamen betreft doet Modus in iedere geval niet voor ze onder. En het verhaal is gebaseerd op een boek van een van de beste thrillerschrijvers van dit moment, Anne Holt.

Voor liefhebbers van de Kersttijd is Modus sowieso een must. Het is december in Stockholm en de gegoede burgerij lijkt zich alleen nog maar druk te maken om de versiering voor de boom, cadeautjes en de juiste feestkleding. Tegen een achtergrond van Scandinavisch design levert dat verrukkelijke beelden op.

In een luxehotel in het centrum heeft psycholoog/profiler Inger Johanna Vik met haar twee dochtertjes een kamer genomen om het bruiloftsfeest van haar zusje bij te wonen. Waren het in The Killing en The Bridge de hoofdpersonen die aan een vorm van autisme leden, in Modus is het de oudste dochter Stina. Halverwege de avond gaan Stina en haar zusje naar bed, terwijl het feest beneden doorgaat.

In schrille tegenstelling tot het sprookjesachtig Stockholm zijn de in Scandinavische series nimmer ontbrekende beelden van de sombere Zweedse bossen. Ergens in die uitgestrektheid staat een caravan met een vreemde man erin. Hij lijkt alleen contact te onderhouden met de buitenwereld via internet.

In hetzelfde hotel als Johanna Vik logeert ook Isabella Levin, een bekende televisiekok. Door een vergissing kan zij Kerstmis niet doorbrengen met haar vrouw. In de lift van het hotel wacht het kwaad, in de persoon van de man uit de caravan in het bos. Zonder aanleiding vermoordt hij de jonge kok.

Onkundig van wat zich in de lift heeft afgespeeld gaat het bruiloftsfeest door. Tot Johanna Vik wordt geroepen omdat haar dochter Stina in pyjama over straat zwerft. Wat dat met de moord te maken heeft wordt de profiler pas veel later duidelijk.

In de eerste twee afleveringen krijgt de kijker veel te horen over de 'sterke vrouw' in deze serie, lekker nuchter gespeeld door Melinda Kinnaman. De problemen met haar ex en de omgang met het autistische dochtertje slokken veel aandacht op. Ook doemt er een nieuwe liefde op, een rechercheur, die niet alleen haar wil, maar ook dat ze zich met de zaak gaat bemoeien.

Want er worden meer mensen vermoord. Een vrouwelijke bisschop wordt de keel doorgesneden. Haar man, gespeeld door Krister Henriksson bekend van zijn rol als Wallander, gedraagt zich daarna vreemd. Hij weigert zijn zoon te vertellen wie de vrouw op de foto is die de bisschop haar leven lang koesterde.

Na een sterk begin zakt Modus een beetje in en de serie lijkt soms wat haastig in elkaar gezet. Zo komt en verdwijnt de sneeuw soms willekeurig, alsof er in verschillende seizoenen is gedraaid. De dader komt regelmatig in beeld maar de kijker krijgt weinig informatie over hem. Het duurt een paar afleveringen voor we hem horen praten. Is het een krankzinnige die zomaar mensen vermoord? Pas als we met hem mee kunnen kijken tijdens zijn internetverbinding met de VS wordt er meer duidelijk. Als Johanna Vik erachter komt waarom de weduwnaar van de bisschop zich zo vreemd gedraagt, krijgt zij het verband tussen de slachtoffers door. Maar waarom is Scandinavië eigenlijk uitgekozen voor deze kruistocht en niet bijvoorbeeld Nederland?

Die vraag wordt beantwoord in een zinderende laatste aflevering vol onverwachte wendingen. Modus mag dan geen Killing zijn, acteurs en opnamen zijn prima en het einde is zeker zo spannend.

Monique de Heer

Modus (Lumière) is verkrijgbaar op DVD

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden