Eén broos jongensavontuur vol breakdance, acrobatiek, Purcell-liederen en elektronische muziek. Om fier op te zijn.

Koen Augustijnen is stiekem een beetje 'fier' op de dubieuze 'kwalificatie' die een Duitse dansrecensent hem gaf: 'Hij ziet er meer uit als een tweedehands autoverkoper dan als een danser. Maar hij kan van alles!' De Vlaamse 'autoverkoper' met zijn wilde blonde manen en zijn vriendelijk-slungelige uitstraling is nòg 'fierder' op de enthousiaste publieksreacties die hem met 'Bâche' ten deel vielen. ,,Sommige mensen komen twee of drie keer kijken en nemen dan ook al hun vrienden mee,'' zegt Augustijnen trots.

Het kost weinig moeite om hopeloos gecharmeerd te raken van het speelse bewegingstheater van Koen Augustijnen. In 'Bâche', volgende week te zien tijdens het Julidans Festival, husselt de danser/choreograaf moderne dans, breakdance, acrobatiek, Purcell-liederen en elektronische muziek tot één broos jongensavontuur, een fragiele versie van de 'jongens van de zwarte hand'.

Vier performers, onder wie Augustijnen zelf, hangen losjes rond in een ruimte met een reusachtig dekzeil. Onder dit mysterieuze zeil komt een piano tevoorschijn waarachter de pianist Guy Van Nueten plaatsneemt om samen met countertenor Steve Dugardin liederen van Purcell uit te voeren, al dan niet in elektronische bewerking.

Wat volgt is een luchtige danscollage, barstensvol speelse ontmoetingen tussen zes mannen kriskras alledaagse beslommeringen, opschepperijen, conflicten en momenten van kameraadschappelijkheid.

Zoals zijn leermeester Alain Platel onder wiens Les Ballet C.

de la B. hij opereert, benadert ook Augustijnen zijn producties vanuit een menselijk gezichtspunt. Onder de luchtige oppervlakte ligt een kwetsbaar universum verscholen. Een stoere popping-solo wordt uitgevoerd in een bloemetjesjurk, een scène waarin lekker wordt 'gedold met the lads' eindigt in sadisme als een danser geblinddoekt in de rondte wordt gesmeten. Augustijnen: ,,Je toeschouwers hebben de hele week hard gewerkt en nemen dan toch de moeite om met kunst geconfronteerd te worden. Ik vind dat je ze dan ook iets terug moet geven. Geen simpel entertainment of intellectuele abstracte dans, maar ontroering, hoop en troost. Ik wil als kunstenaar mijn publiek goesting en identificatie brengen zodat ze de volgende dag geïnspireerd de eigen draad weer op kunnen pakken.”

Persoonlijke ervaringen en impressies van Siberische mannenkampen door de Belgische fotograaf Carl De Keyzer, resulteerdenin gerichte improvisaties om de eigen mannelijke 'bâche', dekzeil in het Nederlands, rigoureus van zich af te schudden. Augustijnen: ,,Een bâche is metafoor voor bescherming. Je kunt eronder schuilen, of je emoties en gevoelens ermee toedekken. De performers ontdoen zich gaandeweg de voorstelling van hun persoonlijke 'bâche'. Ze geven zich bloot om zich vervolgens te herbewapenen tegen een wereld die door angst wordt geregeerd.”

Naast de liederen van Purcell, was de documentaire 'Bowling for Columbine' van Michael Moore uitgangspunt voor 'Bâche'. In de documentaire gaat Moore aan de hand van het bloedbad op de highschool in het Amerikaanse Columbine op zoek naar een verklaring voor het toenemende angstklimaat in het westen. Augustijnen: ,,Angst is van alle tijden, maar ik merk dat mensen de laatste vijf jaar steeds angstiger zijn geworden. Een Zuid-Afrikaanse collega die vanuit Johannesburg toch wel wat gewend was, durft in Londen niet meer met de metro. Ze is ervan overtuigd dat er elk moment iets vreselijks kan gebeuren.”

,,Ik ben nu 36, merk dat ook ik voorzichtiger word. Ik ben me steeds bewuster van mijn eigen angst voor kwetsbaarheid. Dat is mijn 'bâche'; daar heb ik me in de voorstelling van willen ontdoen. Mijn beste vriend zei over 'Bâche': 'dit is je beste voorstelling tot nu toe. 'Bâche', dat ben jij'.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden