Een botsing van beschavingen

Amanda Knox is weer thuis, dat wil zeggen, ze landde onder enorme media-belangstelling in Seattle, gaf op het vliegveld een soort persconferentie (vier met moeite uitgebrachte zinnen) en verdween naar een onbekend adres, om op adem te komen. Ze was in Perugia, Italië, in hoger beroep vrijgesproken van de moord op haar Britse huisgenoot en medestudente Meredith Kercher, waarvoor ze vier jaar in de cel doorbracht, maar werd ook het middelpunt van reeksen van tegenstellingen. Tussen man en vrouw bijvoorbeeld. Kijk hoe de Italiaanse kranten haar afbeeldden op de dag na de vrijspraak. Een verwrongen heks. Maar nauwelijks beelden van haar ook vrijgesproken Italiaanse vriend. In dat 'heksenbeeld' kwam ook de aversie tot uitdrukking van het oude, voorname Italië versus het superieure, moderne Amerika, dat via zijn machtige media geringschattend had gedaan over de deugdelijkheid van het Italiaanse rechtsstelsel. Ook het contrast tussen het oude Europa en de Verenigde Staten werd opgewarmd. Het land van het Britse slachtoffer keek met gefronste wenkbrauwen naar zowel het Italiaanse geschutter als het Amerikaans triomfalisme. Er was nog een Afrikaans element: als enige schuldige zucht nu een Ivoriaan in de Italiaanse cel, het oude cliché dienend waarin de zwarte de slechterik speelt en de witte de onschuld. De moord in Perugia is een boek, een film en een proefschrift.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden