Een botsing die nooit had mogen gebeuren

veiligheid | Op een onbewaakte spoorwegovergang die allang dicht had moeten zijn, botste een trein op een tankwagen.

De onbewaakte spoorwegovergang in Winsum waar gisteren een trein tegen een melktankwagen botste, had allang gesloten moeten zijn. Nadat er in 2014 in korte tijd twee dodelijke ongelukken plaatsvonden, maakten ProRail en de gemeente afspraken om een noodweg aan te leggen naar de volgende overgang. Die op de Voslaan, waar gisteren de trein en tankwagen elkaar ramden, zou definitief gesloten worden.

Zo ver kwam het niet omdat de onderhandelingen tussen ProRail en de eigenaar van het land waar de nieuwe weg zou komen, vastliepen. Tot grote frustratie van omwonenden veranderde er daarom niets aan de spoorwegovergang waar passanten alleen met een bord gewaarschuwd worden voor aankomende treinen.

Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk dat gisteren rond het middaguur plaatsvond, was 's avonds nog in volle gang. In de verongelukte trein zaten volgens vervoerder Arriva zo'n vijftig passagiers. Door de klap ontspoorde de trein gedeeltelijk en kwam de melktankwagen in de naastliggende sloot terecht. Drie mensen raakten zwaargewond, vijftien passagiers hielden lichte verwondingen over. De chauffeur van de tankwagen, die ongedeerd bleef, is aangehouden door de politie.

Op vragen waarom er na het vastlopen van de onderhandelingen met de grondeigenaar geen andere maatregelen zijn genomen om de overgang te beveiligen, kon een woordvoerder van ProRail gisteren geen antwoord geven. "We hebben een plan gemaakt met de gemeente en dat zijn wij gaan uitvoeren." De spoorwegbeheerder gaat nu kijken of de verkoop van de grond kan worden afgedwongen.

Advocaat Arvin Kolder noemt het 'onacceptabel' dat het allemaal zo lang duurt. Hij vertegenwoordigt de Gerjon Kazemier Stichting, die werd opgericht door de vader van de 24-jarige man die in 2014 om het leven kwam op de Voslaan. Volgens Kolder zijn onbewaakte overgangen 'niet meer van deze tijd'. "De jeugd is het helemaal niet gewend. Bovendien is de overgang bij de Voslaan druk met vier treinen per uur en zo'n vijftig tot zestig mensen die er elke dag oversteken."

Ook ProRail wil af van spoorwegovergangen zonder slagbomen en lichtsignalen. Daarvan zijn er op dit moment nog 325, waarvan een deel op eigen terrein. Maar de overgangen aanpassen, kost tijd en geld, aldus de woordvoerder. Afgelopen juni werd bekend dat het ministerie van infrastructuur en milieu, de gemeente Winsum en de provincie samen 6,5 miljoen euro uittrekken om de onbewaakte overgangen in het Groningse dorp aan te passen.

Door het ongeluk van gisteren rijden tussen Groningen en Winsum geen treinen. Ook de provinciale weg N361 is bij de Voslaan door bergingswerkzaamheden waarschijnlijk het hele weekend afgesloten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden