'Een Borsato zou hier ook over religie moeten praten'

De sfeer van de kerk laat zich lastig rijmen met veejays, cabaret, theater, film en dancemuziek. Toch doet het Flevo Festival, georganiseerd door de jongerenevangelisatiebeweging Youth for Christ, volgens de festivalleiding in niets onder voor seculiere festivals. ,,We richten ons nu nog vooral op kerkelijke jongeren, maar denken aan manieren om ook niet-christelijke jongeren aan te spreken.''

Jongeren kennis laten maken met het koninkrijk van Christus. Dat is ook de doelstelling van het 23ste aflevering van het Flevo Festival -bijna een kwart eeuw geleden begonnen en een aantal jaren in de Flevopolder gehouden, waaraan de naam nog herinnert. Als thema is dit jaar gekozen voor 'King Size'. Organisator Bram Rebergen licht toe: ,,Veel jongeren zijn God gaan beschouwen als een vraagbaak. Dat is goed, maar niet alles. God is ondenkbaar veel groter. Dat moet weer duidelijk worden.''

Rebergen merkt echter snel op dat het feest straks, in augustus, voorop staat. ,,Het thema vormt de rode draad van het festival. Het belangrijkste is de gezelligheid, het onder elkaar zijn. Dat we daarnaast lezingen en discussies organiseren waarbij jongeren worden aangespoord om kritisch te leren denken over het geloof, zichzelf en hun omgeving, is bedoeld als meerwaarde.''

Net als in vorige jaren mikt het festival op zo'n tienduizend bezoekers. ,,Dan is het voor ons geslaagd.'' Maar is er ook niet een doel om jongeren met Christus in contact te brengen? ,,We zouden graag meer jongeren met de kerk in contact brengen, maar hoe kun je hen bereiken? Ik moet eerlijk zijn. Met de promotie richten we ons vooral op jongeren die al christelijk zijn. Vervolgens proberen we de groep die dreigt het contact met de kerk te verliezen, weer te overtuigen. De stap naar niet-christelijke jongeren is, moet ik helaas erkennen, erg groot.''

Rebergen bevestigt dat die discussie binnen de organisatie speelt. ,,We willen het liefst ook seculiere jongeren trekken. We willen laten zien hoe de sfeer op ons festival is en wat daarvan de reden is. Maar het is moeilijk hen te bereiken, want de bands die hier komen staan zelden in de hitlijsten en bekendere namen trekken meer publiek. Het is balanceren tussen het eigen gezicht en het meegaan in trends.''

Het blijkt moeilijk om als artiest met een christelijke boodschap erkenning te krijgen, erkent Rebergen. ,,Christelijke artiesten spelen vaak voor christelijke platenlabels en ongeacht de kwaliteit krijgen zij toch bijna nooit aandacht. Ik zou Marco Borsato zo willen boeken, maar het moet dan duidelijk zijn dat we dat niet alléén voor een hoger bezoekersaantal doen. Er moet een meerwaarde zijn. Ik denk aan een discussie waarin zijn opvattingen over het geloof en het leven besproken worden. Zijn teksten zijn doorgaans erg religieus.'' Reden daarvan kan zijn dat Borsato's tekstschrijver, Han Kooreneef, ooit voor NCRV-radio zei 'ook wel als de dominee bekend te staan'.

Bij de programmering van optredens laat Rebergen zich vooral leiden door enquêtes die na afloop worden gehouden. ,,Het is belangrijk te weten wat ze willen. We hebben dit jaar bijvoorbeeld ook films geprogrammeerd. 'Lola rennt' en 'The Matrix'; het zijn toch films waarin een personage de rol van verlosser speelt. In de Visiontent draaien we dancemuziek en bewerkt de Engelse veejay Tom Harding filmbeelden die op schermen getoond worden. Harding is christen, maar dat wil niet zeggen dat elk filmbeeld dat hij bewerkt expliciet naar de Heer verwijst. Het zegt iets over hoe hij in het leven staat. Dat is belangrijk.''

Afgezien van de programmering van de bands en de gespreksonderwerpen bij de discussies toont het festival zich ook in praktische zaken een christelijk, of in elk geval verantwoord festival: alcohol en sigaretten worden niet verkocht en drugs zijn verboden. Productieleider Henri Vinke: ,,Het is zo dat op het festivalterrein bier verboden is, maar op de camping mogen ze best een biertje drinken. En als christelijk jeugdfestival hebben we minder moeite vrijwilligers te werven. Het zijn er dit jaar zo'n negenhonderd.''

Aan vrijwilligers geen gebrek, maar het aantal bezoekers blijft steken bij tienduizend. De associaties van veel jongeren bij 'de kerk' (saai en stoffig), lijken te worden doorgetrokken naar de festivals die vanuit geloofsovertuiging worden georganiseerd. ,,Dat ze zo'n beeld over de kerk hebben, dat zou kunnen, maar of ze dat ook van het geloof denken -dat weet ik niet. Het festival heeft het predikaat christelijk, en is het ook, maar dat is geen synoniem voor amateuristisch. Terwijl we een topprogramma aanbieden. We kunnen ons vergelijken met festivals als Pinkpop, met natuurlijk het verschil dat wij de zoektocht naar God stimuleren.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden