Review

Een boezemloze Tracy Turnblad ?

Regie: Adam Shankman. Met Nikki Blonsky, John Travolta, Christopher Walken en Michelle Pfeiffer. In 71 bioscopen.

In de mode zijn momenteel de jaren tachtig aan de beurt. Je hoeft maar een winkel binnen te lopen of de Dolly Dot-retrolook knipoogt je tegemoet. Jonge vrouwen lopen met staartjes en strikjes in het haar, wiebelend op kleine gele laarsjes met stompe neuzen, leren veters en ovaalvormige hakjes. Misschien dat de jonge mannen met felroze Doe Maar-zweetbandjes ook nog komen.

Een ’remake’ van ’Hairspray’, die kleurrijke filmmusical uit 1988, past in ieder geval perfect bij de hang naar het nieuwerwetse eighties-sentiment. De Amerikaanse cultregisseur John Waters (die met Johnny Depp ook de tienermusical ’Cry-Baby’ maakte) baseerde zijn film een kleine twintig jaar geleden op zijn eigen jeugdervaringen in Baltimore. De dvd van de oude ’Hairspray’ ligt op het ogenblik met scheepsladingen in de winkel.

Begin jaren zestig was John Waters als jonge knaap via radio en televisie in de ban geraakt van de swingende zwarte muziekcultuur. Een wereld was voor hem opengegaan. Op televisie werd de maandelijkse uitzending met zwarte muzikanten en dansers wel ’Negro Day’ genoemd. Vandaar dat John Waters zijn verhaal ophing aan een outsider die insider wordt.

Hij schiep het dikke meisje Tracy Turnblad dat zich met flinke billen en borsten naar de top danste in een populair programma op televisie. Die nieuwe Miss Hairspray werd met bravoure gespeeld door nieuwkomer Ricky Lake. Moeder Turnblad werd vertolkt door de reusachtige travestiet Divine, en Deborah Harry (Blondie) kreeg als de gemene Velma Von Tussle een grote pruik op.

Uit de vrolijke kitschfilm van John Waters werd in 2002 nog een gelijknamige Broadway-hit gesmeed die nu nog steeds de wereld afreist. Vorige maand was het ’Hairspray’-circus nog in Japan en in het najaar gaat het handeltje naar Londen.

De ’remake’ die nu in de bioscoop is te zien, is een combinatie van de originele film uit 1988 en de Broadwaymusical uit 2002, gemaakt door Adam Shankman als de regisseur van dienst. De producenten waren eerder betrokken bij de spekgladde Hollywoodmusical ’Chicago’ die zes oscars won. Vandaar dat ze zo graag weer een musical produceerden. Om het grote publiek te bereiken moest er wel worden gepolijst.

Ook de nieuwe Tracy (gedegen grootogig gespeeld door de verder weinig opvallende Nikki Blonsky) komt op voor de zwarte dansers en zangers in het gezelschap, en pleit voor integratie (een boodschap met een flinke echo), maar de scène waarin een apart klaslokaal voor ’negers’ en andere ’buitenaardsen’ is te zien, is er in de nieuwe loot uitgefilterd.

John Waters liet in zijn film het Amerika uit zijn jeugd zien, inclusief alle racististische tendensen. En ook al filmde hij met een grote knipoog, en luidde zijn bijnaam al snel ’Pope of Trash’, wat hij voorschotelde was wel een doorleefd verhaal.

John Travolta past nu perfect in zijn driedubbele ’fatsuit’ als moeder Turnblad. Als Christopher Walken als vader Turnblad begint te dansen, is dat de hemel. En Michelle Pfeiffer is geloof ik nog nooit zo heerlijk feekserig geweest. Toch is alles in de nieuwe ’Hairspray’ te netjes en te nepperig. Wat moeten we met een boezemloze Tracy Turnblad?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden