'Een betaalmuur op krantenwebsites werkt'

Geld vragen voor het lezen van online-krantenartikelen werkt, zegt het Nederlands Dagblad. De christelijke krant was zo'n anderhalf jaar geleden samen met het Financieele Dagblad in Nederland pionier op het gebied van online-betaalmuren. Rendabel is het systeem nog niet, maar de omzet van de website is wel degelijk gegroeid, concludeert de krant in een eindrapportage van het project.

De krantenwereld worstelt al jaren met de vraag of zij bezoekers wel of niet moeten laten betalen voor de online-artikelen. Het ND waagde de stap en kreeg aanvankelijk van lezers woedende reacties op het besluit, tot scheldpartijen aan toe. Inmiddels wordt het meer geaccepteerd, zegt Rinder Sekeris, directeur-uitgever. "Als je uitlegt waarom we het doen, hebben mensen er wel begrip voor."

Ook in de mediawereld werd de betaalmuur eerst sceptisch ontvangen. Mensen zijn er nu eenmaal aan gewend dat nieuws op internet gratis is, dus waarom zouden ze er opeens voor betalen? Het ND zelf had zich voorbereid op het ergste: een verlies van 95 procent van de lezers werd niet uitgesloten. Aanvankelijk daalde het aantal bezoekers met 60 procent, maar inmiddels is de site weer op het niveau van voor de betaalpoort.

Eén probleem: lang niet al die bezoekers betalen. Een deel leest alleen de stukken van de site die wel gratis zijn, zoals het laatste nieuws. Toch hoopt Sekeris dat het ND een voorbeeld is voor andere kranten. "Het zal helpen als meer kranten er niet langer voor kiezen kwaliteitsjournalistiek gratis weg te geven. Of dat nu is met een betaalpoort zoals die van ons, of met een gezamenlijke inlog voor alle uitgevers."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden