Een beetje Italiaan zit niet te wachten op een dure Starbucks-frappuccino

Mensen staan in de rij voor de opening van de Milanese vestiging.Beeld AP

Starbucks heeft een eerste Italiaanse vestiging geopend. De consumentenbonden vinden die koffie afzetterij.

De oprichter van Starbucks, Howard Schultz, mag graag vertellen dat hij de inspiratie voor zijn bedrijf in 1983 heeft opgedaan in de Italiaanse koffiebarretjes. Hij vond de sfeer en het contact tussen barista's en klanten er zo bijzonder.

The rest is history: de Amerikaanse koffieketen heeft met 29.000 zaken in 77 landen inmiddels de halve wereld veroverd. Maar de multinational ontbrak nog in de belangrijke Italiaanse markt, waar de kritische consumenten jaarlijks 6 miljard espresso's naar binnen gieten en in kleinere hoeveelheden bij het ontbijt cappuccino drinken.

Afzetterij

Tot vrijdag. Starbucks gooide in hartje Milaan de deuren open van het elegante, eeuwenoude pand dat de multinational tot in de puntjes opknapte en inrichtte. De Italiaanse pers omschrijft de 2300 vierkante meter grote zaak vol koper en Carrara-marmer bewonderend als een 'Willy Wonka chocoladefabriek', maar dan voor koffie.

Marketingdeskundigen en andere koffieliefhebbers vragen zich af of Starbucks hier wel succesvol zal zijn. De Italianen zijn immers gewend hun koffie staand aan de bar te drinken, niet zittend. En op fratsen als frappuccino's zitten ze niet te wachten, klinkt het. Maar velen denken dat toeristen en vooral Italiaanse millennials hun koffie best graag bij die wereldbekende buitenlander zullen halen.

Alleen de prijs, dat is wel echt een ding. Twee Italiaanse consumentenbonden vinden 1,80 euro voor een espresso in ieder geval belachelijk; die kost in een Milanese bar hooguit 1,10 euro. En wat Starbucks uitspookt met zijn cappuccino's is helemaal afzetterij: daar vragen ze 4,50 euro voor, terwijl die in Milaan voor gemiddeld 1,30 euro over de toonbank gaat. De bonden hebben daarover dan ook officieel een klacht bij de Italiaanse markttoezichthouder ingediend.

Desondanks lijkt Starbucks zeker van zijn succes: de keten opent dit jaar in Milaan nog vier zaken. Van daaruit moet dan de hele laars worden ingepakt.

Lees ook: 

Racisme is niet alleen een probleem van Starbucks

Starbucks gaat door het stof om te laten zien dat het bedrijf echt niet racistisch is, ondanks de arrestatie van twee onschuldige zwarte klanten. Maar het echte probleem zit dieper.

Italië: geen land voor jongeren

Bijna de helft van de jonge Italianen zegt niet te gaan stemmen. Ze voelen zich bij de parlementsverkiezingen door geen enkele politieke partij vertegenwoordigd. Op hun beurt jagen de partijen vooral op grijze stemmers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden