Een balletfeest waarvan je de slingers lang wilt laten hangen

Het Nationale Ballet
Present/s 1 & 2. T/m 3/3 in Muziektheater Amsterdam, www.hetballet.nl

Het Nationale Ballet (HNB) bestaat dit seizoen vijftig jaar en geeft in 'Present/s1 & 2' maar liefst negen premières als cadeautjes weg. 'The State of the Art' noemt HNB deze nieuwe werken verdeeld over twee programma's, en daar wordt niets mee overdreven. Academisch ballet is verankerd in de traditie, maar heeft ankerpunten nodig om in de toekomst te blijven boeien. Wie beweert dat ballet dood is, moet maar eens bij HNB gaan kijken.

Vooral het tweede programma is een balletfeest waarvan je de slingers het liefste nog een paar weken zou willen laten hangen. Choreograaf Ton Simons, sinds zijn vertrek bij Danceworks Rotterdam kapitein zonder schip, vindt een haven voor zijn danstaal in 'The Nature of Difference': een monument van classicistisch en dartel dansgenoegen op de Couperin-studies van Thomas Adès. Gaandeweg laat Simons de formalistische teugels voor vier koppels vieren. Aan lef herken je de meester.

Alexei Ratmansky, de Rus die het Bolshoi reanimeerde, laat twee koppels (onder wie een adembenemende Anna Tsygankova en Jozef Varga) academische huzarenstukjes persoonlijk inkleuren, waarbij Tsjaikovski's meeslepende 'Souvenir d'un lieu cher' ze een handje helpt.

Choregrafenduo Lightfoot en León, voor de gelegenheid bij Nederlands Dans Theater losgeweekt, maakt indruk met een gelaagd werk waarbij een persoonlijk drama van een van de dansers als achterliggend idee fungeerde. Beethovens Zevende en Max Richters 'When she came back' laat de dansers laveren tussen levensdrift en melancholie. Het duet voor Rebeca Taboada Rivas en Cédric Ygnace is een van de indrukwekkendste sinds jaren.

Daarentegen leveren (ex-)huischoreografen David Dawson en Krzysztof Pastor niet hun beste werk af. Pastor, altijd goed voor mooie ballet-emotie, lijkt niet geheel zijn muzikale draai te kunnen vinden in Lutoslawski's Vierde ( 'Present/s1'), terwijl Dawson een apocalyptische grauwsluier over zijn 'day4' ('Present/s2') legt die de klaarheid van zijn lyrische danstaal de das omdoet.

In 'Present/s1' doet Hans van Manen waar hij goed in is: een ingedikt muziekballet met een ongeëvenaard gevoel voor spanningsopbouw. Ook artistiek directeur Ted Brandsen doet dat met een vrolijk finalenummer, waarin hij ons zijn neus voor show toont.

Christopher Wheeldon gaat in een zonsopgang van Monet klassieker dan klassiek te werk. Op een dromerig pianoconcert van Ravel laat hij solisten Anu Viheriäranta en wederom een sterke Jozef Varga daar met een hedendaagse motivatie op reageren. Prachtig.

Wil HNB in de toekomst blijven investeren, is een zorgvuldige begeleiding van jong talent noodzakelijk, zonder ze te snel voor de leeuwen te willen gooien. Voor Juanjo Arqués komt dit programma te snel. Getalenteerd zeker, maar zijn 'Consequence' is choreografisch nog te ongericht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden