Een baan in 140 tekens

Twitter stort zich op de markt voor personeelsadvertenties

Twitter wil zijn rol als platform voor de arbeidsmarkt uitbreiden. Vandaag organiseert het sociale medium een internationale banendag om werkzoekenden en recruiters met elkaar in contact te brengen. Twitter is voor het initiatief een samenwerking aangegaan met vacaturesite Monsterboard en uitkeringsinstantie UWV. Daarnaast doet een aantal grote organisaties mee, waaronder de NS, de Rijksoverheid, en ING. Zij zullen vacatures plaatsen op de netwerksite.

Onder de hashtag #JouwBaan worden allerlei online initiatieven georganiseerd. Zo delen organisaties hun vacatures, mogen werkzoekenden vragen stellen aan personeelsmanagers van bedrijven, en kunnen werkgevers die nog niet veel gebruik maken van Twitter ervaring opdoen met het platform. "We willen zowel werknemers als werkgevers laten zien dat Twitter een goed medium is om met elkaar in contact te komen", aldus Rachael Parratt, woordvoerder van Monsterboard.

Personal branding-specialist Fiona Stoop van pintapeople.nl is enthousiast over het initiatief. Ze stelt dat krantenadvertenties en arbeidsbureaus steeds vaker vervangen worden door sociale media.

"In 2014 was #vacature op Twitter met stip de meest trending hashtag van het jaar", zegt Stoop.

Toch zijn er ook nog veel mensen die geen weet hebben van Twitter of die vooroordelen hebben. Stoop betreurt dat. "Ik vergelijk het medium altijd met het koffiezetapparaat op je werk. Daar gebeurt het. Je kunt vragen stellen en nieuws in jouw vakgebied met elkaar delen."

Sociale media-expert Frank Janssen van frankwatching.com vindt het een slimme zet. "Twitter heeft veel volgers. Op dit moment doet Twitter het van alle social media het slechtste in het omzetten van volgers naar doorklikkers die gaan solliciteren." Volgens Janssen is Google nog altijd de belangrijkste bron voor het aantrekken van sollicitanten. "Daarna komt e-mail, dan Facebook en LinkedIn. Twitter loopt terug en speelt zich op deze manier weer in de kijker."

undefined

Bedrijfskundige Marc van Maarland (47)

"Eind 2013, toen ik wist dat ik weg zou gaan bij AkzoNobel, ben ik begonnen met social media. Daar heb ik wel keuzes in moeten maken. Actief zijn op social media vergt veel tijd. Ik heb heel duidelijk gekozen voor LinkedIn en Twitter. Facebook gebruik ik bewust niet.

"Het grote voordeel van Twitter is dat ik op een ontspannen manier aan mijn netwerk kom. Ik heb waardevolle contacten, waar ik in sommige gevallen een inhoudelijke band mee heb gekregen. Ik hoop dat ik op die manier aan een nieuwe baan kom."

undefined

Communicatiedeskundige en schrijfster Paula Hubbers (28)

"Op Twitter ben ik heel actief, van #vacature, tot #communicatie, tot #arnhem. Ik ga op zoek naar vacatures en volg mensen die in mijn branche zitten. Als je een beetje netwerkt, is de kans veel groter dat je een functie vindt.

"Om de week plaats ik een oproep op Twitter. 'Ik zoek een baan, wie heeft suggesties, wie kan me tips geven?'. Wat wel jammer is, is dat er niks uit voort is gekomen. Toch vind ik het al heel wat dat zelfs heel veel onbekende mensen mij retweeten. Op die manier blijf je zichtbaar in je netwerk."

undefined

HR-adviseur Monique van Westerop (41)

"Tijdens gesprekken met loopbaancoaches werd mij verteld: 'Goh, je moet meer met social media doen, want dat is op dit moment hét wervings- en selectie-instrument voor bedrijven'. Het is goedkoop, ze hoeven geen vacatures te plaatsen in kranten, en zo zoeken ze via via nieuwe kandidaten voor vacatures. Daarom doe ik mee.

"Om ervoor te zorgen dat je aantrekkelijk bent voor werkgevers, is het belangrijk hoe je je presenteert. Een stukje personal branding, jezelf in de etalage zetten. Ik ben daar zeker twee uur per dag mee bezig. Voor vandaag heb ik via een speciale app al een paar tweets klaarstaan om mezelf bekend te maken bij werkgevers."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden