Een alternatief voor eenheidsworst-onderwijs

Waarom laten we leerkrachten niet zelf hun lessen ontwerpen in plaats van experts van buiten de school? Dat dacht trainer Michiel van Ast (38). Met zijn bedrijf The Crowd, organiseert hij de doe-het-zelfcursus 'So you think you can teach'? De cursus laat docenten van het voortgezet onderwijs in een dagje een les in elkaar draaien en uitvoeren. Een jury van leerlingen beoordeelt het eindresultaat. "Docenten moeten samen werken aan vernieuwend onderwijs."

So you think you can teach; dat klinkt als een wedstrijd?
"Dat is het ook. Net als bij het bekende dansprogramma krijgen docenten in tweetallen een opdracht uit de hoge hoed. Die opdracht kan variëren van een les over vulkanen maken, tot over de stelling van Pythagoras. Vervolgens krijgen de docentenduo's een ochtend de tijd om de les te ontwerpen, door hun kennis en inspiratie met elkaar te delen. Dezelfde middag nog presenteren ze hun ontwerp voor een jury van deskundigen en leerlingen die de les mogen beoordelen. Hoe enthousiaster de leerlingen, hoe geslaagder de les."

Wat is het doel van de cursus?
"Docenten activeren en inspireren. De cursus is een plaats waar leraren gedachten met elkaar kunnen uitwisselen en door middel van samenwerking van elkaar kunnen leren. De gemiddelde leerkracht houdt naast zijn standaard werkweek amper tijd over om lessen interessanter te maken. In de cursus gemaakte lessen kunnen ook door docenten gebruikt worden. We plaatsen ze op de website van The Crowd, waar iedere docent ze kan afhalen voor eigen gebruik."

Waar staat The Crowd precies voor?
"The Crowd is een netwerk en platform voor professionals uit de onderwijswereld die willen samenwerken aan inspirerend onderwijs. We organiseren allerlei activiteiten, van trainingen tot durf-te-vragen-middagen, om docenten met elkaar te verbinden en kennis te laten uitwisselen. Veel docenten zijn slaaf van de methode geworden, om het maar zo te zeggen. Wij willen leerkrachten stimuleren om de regie weer in eigen hand nemen."

Wat voor positieve input kunnen leraren in het onderwijs inbrengen?
"Docenten weten als geen ander wat ervoor nodig is hun klas enthousiast te krijgen. Zij maken lesmateriaal waar leerlingen op zitten te wachten. Het huidige onderwijs is saaie eenheidsworst, waar het teveel om overdracht draait. Docenten moeten gestimuleerd worden alternatieve lesvormen te creëren, en leerlingen actiever bij de les te betrekken. Ik heb zelf jaren voor de klas gestaan: uit ervaring kan ik zeggen dat de lesactiviteit veel belangrijker is dan het leermateriaal. Hier is de cursus dan ook op gericht."

Is dit de toekomst van het onderwijs? Leraren die zelf hun lessen ontwerpen?
"Scholen moeten meer vertrouwen krijgen in hun eigen kracht. Vaak huren ze veel te snel externe professionals in, terwijl er binnen de eigen muren al veel kennis is. De kennis van docenten blijft daardoor onbenut. Gelukkig zijn er steeds meer scholen die daar iets aan willen veranderen, zoals het Farelcollege in Ridderkerk, waar de eerste So you think you can teach op 27 maart gegeven gaat worden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden