Een Afro-Amerikaanse droom

Een Afro-Amerikaanse droom kwam uit bij de uitreiking van de oscars.

Let's live this African American dream'', zo sprak Jamie Foxx bij het in ontvangst nemen van zijn oscar voor Beste Acteur. Gejuich en geklap in de zaal voor de 37-jarige Ray Charles-vertolker en een camera die vliegensvlug een close-up vangt van Oprah Winfrey, vuist in de lucht.

'Black Power' is een wat te agressieve term. 'Black Conscience' komt meer in de buurt van wat je de Nieuwe Emancipatieslag van Zwart Hollywood zou kunnen noemen.

Gastheer van de 77ste oscar-uitreiking, die afgelopen zondagnacht met enige moeite via schotels en satellieten was te ontvangen, was Chris Rock. De ratelende Afro-Amerikaanse acteur beleefde zijn primeur op het oscar-podium met een vrij routinematige 'stand up comedy'-show, maar zijn rol als gangmaker was wel exemplarisch voor de prominente aanwezigheid van de Afro-Amerikaanse Hollywood-gemeenschap.

Jamie Foxx kreeg voor zijn rol als de vorig jaar overleden soul-legende Ray Charles (in Taylor Hackfords 'Ray') de oscar voor Beste Acteur. Met een dubbele nominatie (hij was ook genomineerd voor Beste Bijrolacteur in Michael Manns 'Collateral') haalde de favoriet zijn overwinning op acteurs Clint Eastwood, Leonardo DiCaprio, Johnny Depp en Don Cheadle binnen. Jamie Foxx verwees daarbij naar Sidney Poitier, in 1964 de eerste Afro-Amerikaanse acteur die een oscar won voor Beste Acteur ('Lilies in the Field') en sindsdien lichtend voorbeeld voor nieuwe generaties Afro-Amerikaanse acteurs. ,,Tonight I took that responsibility'', zo verklaarde een trotse Jamie Foxx.

Ook de 67-jarige Morgan Freeman viel voor de eerste keer in de prijzen. Voor zijn aimabele optreden als uitgerangeerd bokser in Clint Eastwoods viervoudig bekroonde boksfilm 'Million Dollar Baby' won hij de oscar voor Beste Bijrolacteur, en een staande ovatie.

Halle Berry, drie jaar geleden de eerste Afro-Amerikaanse actrice die een oscar ontving voor Beste Actrice ('Monster's Ball'), had daags voor de oscar-uitreiking de Golden Raspberry Award (kortweg: 'Razzie') voor Slechtste Actrice ('Catwoman') ontvangen, maar stond toch stralend op het podium om een oscar uit te reiken. Evenals Paul Verhoeven (in 1996 bekroond met een 'Razzie' voor 'Show Girls') was Halle Berry zo sportief geweest om geen verstek te laten gaan en haar Gouden Framboos op te halen.

Het Afro-Amerikaanse overwicht (aangevuld met drie optredens van sexy popster Beyoncé) gaf de avond nog een onverwacht emancipatoir tintje. De twee films die het controversiële onderwerp euthanasie over het voetlicht brachten, werden allebei bekroond, maar aan het onderwerp zelf werd geen woord vuil gemaakt.

'Million Dollar Baby' was met vier oscars voor Beste Film, Beste Regie (Clint Eastwood), Beste Actrice (Hilary Swank) en Beste Bijrolacteur (Morgan Freeman) de grote winnaar van de avond, maar de 74-jarige Clint Eastwood kwam niet veel verder dan een bedankje aan zijn 96-jarige moeder die glunderend in de zaal zat.

Het 32-jarige Spaanse regie-talent Alejandro Amenábar, die voor zijn euthanasie-drama 'Mar Adentro' de oscar voor Beste Buitenlandse Film onving, droeg zijn prijs wel gedeeltelijk op aan zijn geportretteerde hoofdpersoon, schrijver en euthanasie-activist Ramón Sampedro, en aan zijn hoofdrolspeler Javier Bardem.

De voor elf oscars genomineerde biopic over vliegtuigpionier en Hollywood-tycoon Howard Hughes, 'The Aviator', verzilverde vijf oscars, maar Martin Scorsese zag die prijzen naar minder belangwekkende categorieen gaan. Cate Blanchett verzilverde haar oscar voor Beste Bijrolactrice (in de rol van collega-actrice Katherine Hepburn), maar de prijs waar het allemaal om te doen was, de oscar voor Beste Regie, ging naar Clint Eastwood. 'Martin Scorsese knockout geslagen door Clint Eastwood', zo kopte een Amerikaanse krant gisterochtend al in toepasselijke boks-terminologie.

Glad en strak, in 3 uur en 1 kwartier (tegen 4 uur in voorgaande jaren) verliep het spektakel, dat gelukkig ook Charlie Kaufman naar voren riep voor de oscar voor Beste Originele Scenario. De meest fantasievolle film van het jaar was het door hem geschreven 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind'. De 77ste oscar-uitreiking kende ook gerechtigheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden