Een aanbod dat je niet weigert

Marlon Brando die nog even sinaasappels koopt en met een goed gevulde bruine papieren zak de groentezaak verlaat. Dan wordt hij neergeschoten. The Godfather, die deze aanslag overleeft, is helemaal terug. Volgens de makers is het de duurste game ooit gemaakt: 40 miljoen dollar. Een gewaagd project, want hoe kun je de beroemde film uit 1972 in een spel opnieuw tot leven wekken?

Het spel volgt de verhaallijn over de familie Corleone nauwgezet. Ook de beruchte uitspraak 'I'm gonna make him an offer he can't refuse' klinkt en de paardenkop in het bed van de Hollywood-producer is erbij.

Het spel biedt daarnaast mogelijkheden tot eigen inbreng. Het begint met een verzoek van een moeder aan The Godfather voor hulp bij de opvoeding van haar zoon. Luca Brasi, de dikke vertrouweling van de Corleones, wordt erop uitgestuurd om hem te vinden en vervolgens de kneepjes van het vak te leren. Als speler ben jij de verloren zoon.

Je begint als loopjongen die zich moet opwerken tot Don. Je kunt daarvoor opdrachten uitvoeren die in de verhaallijn passen, maar je kunt ook door de straten van New York rijden en zelf winkels binnengaan en mensen afpersen. Daarmee verdien je 'respect'. En het levert geld op waarmee je op de zwarte markt betere wapens kunt kopen.

De auto's, gebouwen en interieurs uit het New York van net na de oorlog zijn prachtig weergegeven. Hetwordt een genot over de avenues te racen en Brooklyn, Little Italy of New Jersey in je macht te krijgen.

Het is die ouderwetse sfeer die deze game een eigen karakter geeft, terwijl het veel elementen heeft van populaire Grand Theft Auto-spelen als San Andreas en Vice City. Ook in die games werk je je op in het criminele circuit, maar dan in de rauwe moderne tijd met heftige rapteksten, en moderne machinegeweren waarmee je vanaf een hypermoderne motor agenten liquideert.

Ook The Godfather zit vol grof geweld, maar ja, in dit geval is het om met de Corleones te spreken 'nothing personal, strictly business'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden