Educatief welkom voor jonge migrant

reportage | Speciale klasjes voor vluchtelingenkinderen. 'We hebben geleerd van fouten die we in jaren zestig maakten.'

"Guten Morgen!" Het is nog geen half negen als een 11-jarige Syrische jongen in perfect klinkend Duits zijn negen klasgenoten en twee leraren gedag zegt. "Goedemorgen, ik heet Botros en ik houd van boksen."

Veel verder reikt zijn Duits nog niet, blijkt tijdens het kringgesprek op de katholieke lagere school Sankt Franziskus in Zuid-Berlijn. Tussen stoelen en tafels die zijn voorzien van stickers met daarop de Duitse benaming, proberen ze elkaar om de beurt te vertellen hoe ze heten, waar ze vandaan komen en wat ze leuk vinden om te doen. Lerares Anikó Ramshorn-Bircsák helpt. "Waar houd jij van?", vraagt ze aan de 9-jarige Afghaanse Aida. "Zingen toch?"

De 9-jarige brengt nauwelijks iets uit, en dat is niet zo gek; het is pas haar vijfde dag in de klas. Ook de rest krijgt vier weken Duitse les, legt Ramshorn uit. "We hebben deze klas net opgericht, met hulp van de deelstaat en het bisdom Berlijn."

Het Sankt Franziskus is een van de vele scholen die de laatste maanden een 'Willkommensklasse' heeft opgezet voor jonge migranten. Alleen al in de hoofdstad kwamen er in enkele maanden honderd van zulke klasjes bij en zijn er nu zo'n 600. De deelstaat betaalt de leraren, scholen of de organisaties erachter regelen ruimtes en materiaal.

De vraag is groot: dit jaar worden er 150.000 minderjarige vluchtelingen verwacht. Zij moeten net als hun ouders zo snel mogelijk integreren. Want, zo stelde bondskanselier Merkel vorige maand uit: "We hebben geleerd van de fouten die we begin jaren zestig hebben gemaakt." Toen werd gedacht dat gastarbeiders zouden terugkeren naar hun land en werd er geen geld en moeite in integratie gestoken.

De welkomstklassen moeten dat nu voorkomen. Kinderen zitten gemiddeld anderhalf tot twee jaar in zo'n klas, weet adjunct-directeur Silke Donath van de Johanna-Eck-Schule in West-Berlijn. Dan stromen ze door naar reguliere klassen. Zij geeft al twintig jaar les aan migranten tussen 12 en 17 jaar.

Haar school wordt nationaal geroemd om zijn lesmethode. "Om ze te dwingen om Duits te spreken, stoppen we kinderen uit zo veel mogelijk verschillende herkomstlanden in een klas", zegt Donath. De honderd nieuwkomers hebben een klassenvertegenwoordiger en kunnen dezelfde lessen volgen als Duitse kinderen. "Ze krijgen nauwelijks een bijzondere behandeling."

Sommige lessen worden aangepast, zoals geschiedenis. "Een moeilijk vak voor migranten", aldus Donath. "Want wij geven geschiedenis vanuit een Duits wereldbeeld. Een onderwerp als kolonialisme ligt gevoeliger voor Afrikaanse jongeren."

De scholen geven ook les over de Duitse samenleving en normen en waarden. Dat meisjes en jongens gelijk zijn. Of dat ook een kleine belediging van joden niet kan.

Op het Sankt Franziskus is het nog te vroeg om over zulke grote onderwerpen te praten. De leraressen zien dat de verschillen met Duitse kinderen niet groot zijn. Ze spelen en klieren op dezelfde manier. Al lijken de migrantenkinderen gemotiveerder. Ramshorn: "Al voor het eind van het speelkwartier zit de groep aan tafel te wachten tot de les begint. Dat heb ik bij Duitse kinderen nooit gezien."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden