Edita Gruberova heeft adem genoeg voor windkracht 10

AMSTERDAM - Als cadeautje aan zichzelf geeft het Koninklijk Concertgebouworkest sinds een paar jaar rond zijn verjaardag een galaconcert, waarvan de opbrengst bedoeld is om voor wat krenten in de pap van de programmering door het jaar heen te zorgen.

Met een vrijwel uitverkochte Grote Zaal mocht het 104-jarige orkest zaterdagavond weer de volle steun van publiek en sponsors genieten, net als van zijn bij deze gelegenheid gratis optredende chef-dirigent Riccardo Chailly.

De wereldberoemde sopraan Edita Gruberova was overgekomen om als trekpleister te dienen in twee grote waanzinscenes uit opera's. Op papier wellicht geen stof voor een feestgebeuren, maar zowel bij Donizetti's Lucia di Lammermoor als bij de Ophelia uit Hamlet van Ambroise Thomas moet men daarbij toch eerder vocaal vuurwerk denken dan aan het interieur van psychiatrische inrichtingen.

Vuurwerk heeft Gruberova in hoge mate te bieden, want ze heeft zo'n stem die moeiteloos van laag naar hoog en terug fladdert, van geen registerbreuken wil weten, zowel windkracht tien kan veroorzaken als het meest fijnzinnige pianissimo en in beide gevallen alle uithoeken van de zaal bereikt. Een stem die in ragfijne kleuren kan schilderen, als een perfect beheerst instrument.

Ademnood kent ze niet, wel is haar ademtechniek hinderlijk hoorbaar. Ook moet wel ze wel erg klauteren op topnoten te bereiken, maar ze weet haar publiek wel zodanig te bespelen dat ze daarmee niet echt de mist ingaat.

De klap op de vuurpijl zat echter in de toegift. Het was volkomen logisch om na die twee tot waanzin gedreven dames het woord te geven aan de verrukkelijk gekke Adele uit Die Fledermaus van Johann Straus jr. Dat biedt Gruberova op haar best: perfect van intonatie en timbre, met een humor in zang en presentatie die je doet snakken om haar rol op het toneel te zien doen.

Na een wat zwaar bezette en daardoor niet evenwichtig klinkend ouverture La Gazza Ladra van Rossini waren Chailly en het orkest uitstekend op dreef in deze drie fragmenten. Voor zijn uitvoerige aandeel in Donizetti werd solofluitist Paul Verhey terecht in de bloemetjes gezet.

Ook concertmeester Jaap van Zweeden verdiende zijn feestelijke ruiker voor zijn soli Sjeherazade van Rimski-Korsakov, waarmee het deel na de pauze werd gevuld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden