Economische groei bezorgt DAF Trucks 'all-time record'

verkoop | Het Eindhovense DAF Trucks verkocht vorig jaar een recordaantal zware vrachtwagens. 'We bouwen de zuinigste trucks ooit.'

Goed nieuws uit Eindhoven. DAF Trucks verkocht het afgelopen jaar in Europa 46.700 zware vrachtwagens (vanaf 16 ton). Dat is, zo meldt het bedrijf trots, een 'all-time record'. In 2015 kwam DAF nog uit op 39.400 verkochte zware vrachtwagens. De truckbouwers uit Eindhoven zagen hun marktaandeel in Europa groeien tot 15,5 procent.


"We bouwen op dit moment de zuinigste en beste trucks ooit", geeft woordvoerder Rutger Kerstiens als verklaring. Het is DAF's missie om 20 procent van die Europese markt in handen te krijgen. Die omvatte vorig jaar 302.500 zware vrachtauto's.


De truckfabrikant voelt de wind in de rug. "Afgaand op de cijfers van onze markt, lijkt het erop dat onze klanten met een goed gevoel naar voren kijken", meldt Kerstiens. "Er is economische groei en dat vertaalt zich in de regel in een toenemende vraag naar transport. De Maut-cijfers, die inzicht geven in het aantal kilometers die trucks afleggen op de Duitse snelwegen, bevinden zich op recordhoogte."


DAF is sinds 1996 eigendom van het Amerikaanse Paccar. Dat moederbedrijf zag vorig jaar zowel zijn omzet als winst licht dalen, naar respectievelijk 17 miljard dollar en 521,7 miljoen dollar. DAF maakt pas in juni zijn jaarcijfers bekend. Het afgelopen jaar moest het bedrijf wel 752 miljoen euro boete betalen aan de Europese Commissie, vanwege verboden prijsafspraken met collega's uit hun branche. Dat geld was al opzijgelegd, maar het drukte in 2016 wel de winst van Paccar.


Welk effect de politiek van Amerika's nieuwe president Donald Trump op het moederbedrijf zal hebben, weten ze in Eindhoven niet. "Daarvoor is het nog veel te vroeg." Hetzelfde geldt voor de Brexit, die voorlopig een sterke daling van het Britse pond heeft laten zien. Het bedrijf heeft een productielijn in het Engelse Leyland. Kerstiens: "Wat de gevolgen op lange termijn zijn, is nog niet duidelijk. We volgen de ontwikkelingen op de voet."


Het bedrijf in Eindhoven blijft werken aan nieuwe technieken, die veelal gericht zijn op slimmer brandstofverbruik. Een daarvan is truck platooning. Daarbij rijden trucks, die elektronisch met elkaar verbonden zijn, dicht achter elkaar om de luchtweerstand te beperken en brandstof te besparen. De ontwikkeling daarvan gaat hard. "We verwachten dat de platooning techniek rond 2020 op de markt komt", zegt Kerstiens.


Overigens rollen bij DAF niet alleen zware trucks de fabriek uit. Het bedrijf zette vorig jaar ook bijna 53.000 lichte vrachtwagens (van 6 tot 16 ton) af. Ook dat betekende een groei ten opzichte van 2015, met zo'n 8 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden