Echte mannen en synthetische kinderen

Ook Italiaanse mode-ontwerpers hebben recht op een mening, hoe traditioneel die ook is. Ze kunnen 'm alleen beter voor zich houden.

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: harmenvandijk@trouw.nl

Ach, het Zuid-Europese machismo! Zelfs mode-ontwerpers op leeftijd kunnen er danig last van hebben. Giorgio Armani, 80 jaar, verklaarde in een interview met The Sunday Times dat 'een man een man hoort te zijn'. De Italiaanse ontwerper, die zelf altijd mysterieus doet over zijn geaardheid, vindt dat homo's zich niet te extravagant moeten kleden. "Dat overdreven etaleren van hun homoseksualiteit, daar heb ik helemaal niets mee." Ook houdt de Italiaanse ontwerper niet van ijdele mannen die te veel in de sportschool zitten - en plastische chirurgie is ook al fout.

Nu kunt u zeggen: de man is groot geworden met het geven van stijladviezen en die doen soms zeer. Waarom zou hij er doekjes om winden? Probleem is echter dat wat hij nu beweert niet strookt met wat hij de afgelopen jaren zoal op de catwalk presenteerde. Beeldschone jongemannen in weelderige bontjassen en pastelroze colbertjes, doorkijkbloesjes gedrapeerd over perfect gespierde torso's - dat soort werk. Verder heeft hij al twintig jaar exact hetzelfde gezicht. Dat kan een geschenk zijn van moeder natuur, maar boze tongen beweren dat er wat menselijke hulp aan te pas is gekomen.

Nog belangrijker dan deze inconsequenties: zou Giorgio het gezegde kennen dat je niet moet spugen in de hand waaruit je eet? Welke groep mannen is bereid echt geld uit te geven aan couture? Wie zwaaien de scepter in de wereld van de styling en de glossy magazines? Precies.

Hij was in elk geval gewaarschuwd. De rel rond zijn landgenoten en vakbroeders Domenico Dolce en Stefano Gabbana, een maand geleden, zal hem niet ontgaan zijn. Het duo, in een ver verleden heel openlijk een stel, brak in het Italiaanse tijdschrift Panorama een lans voor het traditionele gezin. Homoparen moeten volgens hen geen kinderen willen. "Voor ons geen adoptie, gehuurde baarmoeders en synthetische kinderen. Het leven heeft een natuurlijke loop, sommige dingen moet je niet willen veranderen."

Nu ja, dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten. Alleen kunnen mode-ontwerpers een mening over dit gevoelige onderwerp beter voor zich houden. Zeker als ze weten dat een van hun grootste fans, sir Elton John, samen met zijn man David Furnish, twee kinderen heeft gekregen met behulp van zo'n gehuurde baarmoeder. "Hoe durven jullie!", reageerde de zanger. "Jullie zijn niet van deze tijd, net als jullie kleren!"

Elton kreeg al snel bijval van andere beroemdheden: Victoria Beckham, Ricky Martin en Ellen DeGeneres verklaarden al hun Dolce&Gabanna-outfits per direct aan het Leger des Heils te doneren.

Daar moeten de heren van geschrokken zijn, want het merk is juist groot geworden door de gratis reclame van beroemdheden. In de jaren negentig omarmde Madonna de extravagante Italiaanse couture en in haar kielzog volgde bijna heel Hollywood. Voor een modehuis dat eigenlijk altijd op het randje van faillissement balanceert onmisbare publiciteit. Madonna instagramde dat iedere baby op aarde komt met een ziel -'en er is nooit iets kunstmatigs aan een ziel'.

Heel even leek de ondergang van het modehuis nabij. Toen werd sir Elton weer gesignaleerd met een tasje, waarop het logo van Dolce&Gabbana prijkte. Behalve homo, vader en Prinzipienreiter is hij namelijk ook shop-a-holic.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden